Ett stort antal hyresgäster påverkas när Hultsfreds Bostäder ska riva lägenheter i Virserum, Silverdalen och Hultsfred. Ingrid Buskas är jurist på Hyresgästföreningen region sydost och svarar på tidningens frågor kring de juridiska aspekterna.
Hur och när bör hyresgästerna informeras om en rivning?
– Om hyresvärden ska riva ett hus behöver de säga upp hyresavtalen. Det är bara det som är reglerat. Det ska ske senast tre månader innan man vill att hyresgästen ska lämna lägenheten, säger Ingrid Buskas.
– Normalt har man ett besittningsskydd i sitt hyresavtal, vilket innebär att man inte måste acceptera en uppsägning. I så fall blir det en prövning i hyresnämnden, fortsätter hon.
– Information är alltid viktigt, men jag kan inte säga något om hur tidigt man bör informera.
Vilka möjligheter har hyresgäster att stoppa en rivning?
– De som inte vill acceptera en rivning kan motsäga sig uppsägningen. Då blir det en prövning i hyresnämnden. Där gör hyresnämnden en skälighetsbedömning. Många gånger kan det hjälpa till om hyresvärden kan erbjuda ett annat boende.
Spelar det roll vilken typ av ersättningslägenhet som erbjuds?
– Ja, det ska vara en likvärdig lägenhet. Sedan kan den inte vara exakt likadan, men den ska vara likvärdig. Man kanske inte klarar av en så väldigt mycket högre hyra. Det är något att ta hänsyn till.
Spelar skicket på lägenheten någon roll?
– Nej, jag skulle inte säga att det är något hyresnämnden går in på i sin prövning. Sedan finns bestämmelser i hyreslagen som talar om att lägenheten ska vara fullt brukbar som bostad. Man har rätt att ställa vissa krav.
Har hyresgäster rätt till ersättning när de måste flytta på grund av en rivning?
– Det står inte något i lagen om vare sig flyttersättning eller annan ersättning. Men det är saker som vägs in i skälighetsbedömningen som hyresnämnden gör. Det är något man kan tänka sig att förhandla om med sin hyresvärd innan man går till hyresnämnden. Det kan vara rimligt att få flytten betald. Det är en kostnad man inte bett om, säger Ingrid Buskas och fortsätter:
– Vi tycker att hyresvärdarna ska göra vad de kan för att underlätta för sina hyresgäster. De ska inte drabbas av någon ekonomisk skada till följd av en sådan här sak. Det är bra om man kan komma överens om något liknande.