Det är leaderområdet Astrid Lindgrens Hembygd som driver på, för att få igång persontrafiken igen på sträckan Oskarshamn-Nässjö.
– Bra kommunikationer är väldigt viktiga för att få en levande landsbygd, säger Johanna Stejdahl, på ALH i Vimmerby.
Därför lägger man mycket arbete på att försöka få igång persontrafiken på banan igen. Ett seminarium hölls i Nässjö i förra veckan där möjligheterna att få i gång trafiken stod i fokus.
– Det var ett bra seminarium, säger projektledaren i arbetsgruppen, Torbjörn Midunger från Berga. Det blev bra diskussioner.
På plats fanns förutom projektgruppen från ALH också representanter från de sex kommunerna utmed banan, Trafikverket, och regionerna samt de båda länstrafikbolagen i Jönköping och Kalmar.
Det är inget litet jobb att få igång persontrafiken igen. Men man har kommit en bra bit på väg, och någon gång i vinter hoppas Torbjörn Midunger att man ska kunna överlämna ett förslag till trafikupplägg på banan till länstrafikbolagen.
– Det ska självklart vara kopplat till trafiken på Stångådalsbanan.
Målet är ambitiöst, Oskarshamn Göteborg på tre timmar, är ingen orimlighet. Men det kräver storsatsningar på järnvägen.
Järnvägen mellan Oskarshamn och Nässjö har sedan urminnes tider kallats för Bockabanan, efter de speciella lok som trafikerade banan i början.
– Men på seminariet lanserade vi ett nytt namn, Höglandsbanan, säger Torbjörn Midunger. Det nya namnet blir en symbol för framtidstro. Och det verkade som om det föll i god jord.