Motivet till försäljningsstoppet är att oljan inte är godkänd som livsmedel.
Det var redan 2019 som kommunens miljö- och byggnadsförvaltning stoppade försäljningen, vilket butiksägaren överklagade till länsstyrelsen och fick rätt. Kommunen i sin tur överklagade överklagandet och med kompletteringar till ärendet, fick man över länsstyrelsen på sin sida.
Karusellen snurrade vidare och ärendet hamnade på förvaltningsrättens bord, och rätten slog fast att försäljningsstoppet ska gälla.
Miljö- och byggnadsnämndens motivering till säljstoppet är att oljan innehåller Cannabinoider, som inte är ett godkänt livsmedel.
Butiksägaren å sin sida hävdar att det är ett ämne som vilket som helst och att det saknas lagstöd för att förbjuda just cannabinoiderna.
En del i den här tvisten handlar om vilken lagstiftning som ska tillämpas. Om det är livsmedelslagen som ska tillämpas, eller läkemedelslagen.
De rättsfall som butiksägaren hänvisar till är enligt läkemedelslagen, medan kommunen arbetat efter livsmedelslagen.
Förvaltningsrätten har efter att studerat lagstiftning och rader av EU-regler kommit fram till att Hampaoljan är att anse som ett Novel food och butiksägaren har inte kunnat visa att den är godkänd att säljas. Därför slår rätten fast att kommunens miljöförvaltning haft fog för beslutet att stoppa försäljningen. Därför avslås butiksägarens överklagande.