Så ska Coop klara minskad personalstyrka

Flexibla scheman ska lösa situationen på Coop, sedan sex anställda sagts upp. "De har varit många i en butik som är stor till ytan, men ligger på en liten ort", säger HR-chef Frida Stierna.

Efter den stora personalneddragningen tänker Coop i Hultsfred upprätthålla servicen med effektivare, behovsstyrda scheman - kopplade till leveranser, när man förväntas ha flest kunder i butiken och öppettider.

Efter den stora personalneddragningen tänker Coop i Hultsfred upprätthålla servicen med effektivare, behovsstyrda scheman - kopplade till leveranser, när man förväntas ha flest kunder i butiken och öppettider.

Foto: Charlotte Madestam

Hultsfreds kommun2020-03-10 17:15

Hon var den som lämnade det tuffa och känslosamma beskedet till de anställda på Coop i Hultsfred, som sagts upp på grund av, som man säger, arbetsbrist.

– En sa upp sig själv, av egna skäl, innan förhandlingen påbörjades och en har erbjudits och tackat ja till att återanställas på en ny, rejält bantad tjänst, säger hon.

Merparten av resterande har väldigt lång anställningstid, upp till 22 år, så uppsägningstiden varierar mellan två månader och ett halvår.

– Det betyder att vi inte ser effekten av förändringen helt förrän efter sommaren, säger Frida Stierna.

Det har gått snabbt, förhandlingarna påbörjades så sent som i torsdags och redan är sex uppsagda?

– Vi förhandlade med Handels i många, många timmar i torsdags, för att slippa avbryta och dra ut på tiden. Under måndagen informerades de enskilda som berörs av uppsägning, vi såg hellre att de skulle få snabbt besked än behöva gå i ovisshet över hur många och vilka som berörs.

Har de haft på känn att situationen var så allvarlig?

– Nej, det skulle jag inte säga, särskilt inte mot bakgrund av att de alla har så väldigt lång anställningstid. Så det kom nog mer eller mindre som en chock, i alla fall för vissa. Så det har varit väldigt sorgligt och lågmält.

Att minska antalet anställda så drastiskt, hur ska ni klara det?

– Vi kommer övergå från jämnt styrda scheman till effektivare, behovsstyrda scheman kopplade till leveranser, när vi förväntas ha flest kunder i butiken och öppettider, säger Frida Stierna och tillägger:

– Det betyder att vi kommer ha minskad personalstyrka vissa tider och de anställda kommer heller inte ha ett avdelningsansvar, utan alla ska kunna alla bitar i butiken. Så här fungerar det redan på andra håll i landet, och även på andra håll inom Coop Oskarshamn med omnejd, så det är beprövat.

Ingrid Anund Jägbro är ombudsman på Handels:

– Det har varit dåligt lönsamhet under lång tid. Arbetsgivaren har meddelat att de antingen måste dra ner på driften eller stänga butiken.

Är du orolig för utvecklingen?

– Vid sådana här förändringar är vi som fackliga företrädare  alltid oroliga över att det blir för få kvar och att det får konsekvenser, i form av att det går ut över arbetsmiljön för de som blir kvar, säger Ingrid Anund Jägbro. Det finns givetvis en stor oro bland de som blir kvar i butiken.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!