I oktober kom Skolverket med beskedet att man såg brister i yrkesförarutbildningen. För Hultsfreds kommuns del berörde det en bussförarutbildning, där Vimmerby och Västervik är samverkanskommuner.
– Hultsfreds kommun stod med ett återbetalningskrav på dryga halvmiljonen hängande över sig, säger rektor Aina Kalle.
Beslutet grundades på kontroller som konstaterade att eleverna inte ska ha fått rätt mängd arbetsplatsförlagt lärande, APL. 19 dagar eller 15 procent är ett villkor för att få statsbidrag.
Sett över hela landet krävde Skolverket tillbaka 15 miljoner kronor, då man ansåg att hela 28 kommungrupper av 32 brustit.
– Vi fick tydliga signaler från bland andra Transportstyrelsen, om att det finns brister på yrkesförarutbildningen. Det var därför vi gjorde den ursprungliga granskningen, säger Andreas Spång chef för statsbidragsenheten på Skolverket.
Vad är anledningen till att ni ser över beslutet om återkrav?
– Efter påtryckningar från kommungrupperna och SKL, Sveriges Kommuner och Landsting, har vi upptäckt att det finns olika beräkningssätt. Vi har använt oss av den hårda tolkningen, hur många dagar eleverna fått APL, men inser nu att det finns andra sätt att beräkna eftersom vuxenutbildning kan läsas i olika takt, individanpassas och saknar regler för garanterad undervisningstid.
Vad händer nu?
– Beslutet kommer att ses över. Det är viktigt att kommunerna får nya beslut så fort som möjligt.
Hur stor är sannolikheten att Hultsfred får ett annat beslut?
– Vi vet att eleverna i Hultsfred fått APL, mer än så kan jag inte säga. Antingen blir det ett mindre återkrav, inget återkrav alls eller så kvarstår det ursprungliga beslutet, men det håller jag inte som troligt i nuläget.
Vad skulle du vilja hälsa Hultsfreds kommun?
– Det är olyckligt att vi fattat ett beslut som fått stora konsekvenser och som riskerar minska möjligheten att utbilda fler yrkesförare. Hultsfreds kommun kan känna sig trygg med att Skolverket tar till sig synpunkterna, är beredd att se över beräkningarna och hantera det på ett bättre sätt framgent. Den hårda tolkningen kommer inte att användas i framtiden, utan vi kommer göra kontroller utifrån varje individ.
Beskedet välkomnas av Aina Kalle och kollegan Linda Ungsäter.
– Inte minst som det visar att Skolverket lyssnar på dem de har ansvar för. Vi ser fram emot en bättre tydlighet, på så sätt får vi också en bättre likvärdighet i utbildningen.