I begynnelsen var regementet. Men just inte mycket mera. Men så 1874 hände något stort, järnvägen kom till byn. Det startade en byggboom av rent moderna mått. Lokalhistorikern Georg Karlsson vet att berätta.
– 1874 kom Nässjö-Oskarshamns järnväg till Hultsfred, säger han. Den så kallade Bockabanan. Och att den hette så beror på att folk tyckte att se speciella loken som användes såg ut som getabockar.
Det kom att bli starten på ett nybyggarsamhälle som snabbt växte fram kring järnvägen. Då var också det lilla stationshuset klart att tas i bruk. Samtidigt byggdes också det stora hotellet mitt emot.
Bara några år senare byggdes ytterligare två järnvägar genom Hultsfred. När Kalmar - Linköping blev klart 1876 och Smalspåret kom till 1879 blev Hultsfred officiellt en järnvägsstation.
– Det är nu man brukar säga att Hultsfred började, säger Georg Karlsson. Hultsfred blev en av tre järnvägsknutar i Småland, tillsammans med Alvesta och Nässjö. Vid det här laget hade det också börjat växa fram en del hus i området kring järnvägsstationen. Det som i dag är busstorg var då helt bebyggt.
1902 slog katastrofen till, hotellet brann ner.
– Det byggdes upp igen, lite större och lite finare, säger Georg Karlsson. Samtidigt byggdes också det nuvarande stationshuset. Man kan ju tänka sig hur det såg ut på den tiden med två så stora byggen mitt emot varandra samtidigt.
Järnvägen blev snabbt den största arbetsplatsen i området. Som det var en järnvägsknut krävdes det mycket folk, med växlare, omlastare, lokputsare och allt vad det var.
– Det fanns dessutom flera stinsar, säger Georg Karlsson och tänker i första hand på stationsinspektör Tilly, som byggde Villa Tilly och stationsinspektör Breithotz som också byggde hos och bodde länge i Hultsfred.
På den här tiden var Hultsfred inte ens egen köping, det blev man långt senare. I stället var man en förort till Vena, där sockenstämman inte var direkt positivt inställd till järnvägen i allmänhet och rallarna i synnerhet.
– Man tyckte att de drack för mycket och förde väsen, säger Georg Karlsson. Det gillade inte storbönderna som styrde.
Efter ett antal år i privat ägo blir den magnifika järnvägsstationen i Hultsfred nu kommunal. Kommunen har beslutat att köpa in både det nya och det gamla stationshuset, som fortfarande finns kvar, för att på sätt få tillgång till marken och kunna utveckla stationsområdet.