Nu är den nya detaljplanen för Varta-området klar att skickas ut på samråd. Grannar och andra berörda får chansen att säga sin mening om planerna.
– Det har varit ett väldigt roligt område att jobba med, tycker stadsarkitekt Sara Dolk som tillsammans med planarkiteten Nora Razma har jobbat fram detaljplanen.
Planen innehåller bland annat en storsatsning på trafiken i allmänhet. Tanken är att dela upp trafiken, gående och cyklister får en helt ny cykelväg, separerad från biltrafiken. Redan i dag finns en gångstig utmed staketet till Vartaområdet och den kommer att användas.
– Oskarsgatan är huvudenté till Hultsfreds centrum, och vi kommer att betona entrén lite extra, säger Sara Dolk. Bland annat med att plantera en allé in mot samhället.
Nytorpsvägen, som går från Oskarsgatan bort mot industrierna kommer att klippas av. I stället dras trafiken in genom det nya området, bilarna får svänga av in genom "Nelsons grind" och sedan komma ut mitt för Granvägen, där det blir en fyrvägskorsning.
– På så sätt skapar vi utrymme för en bättre parkeringsplats vid Willys, säger Sara Dolk, då kan de utvidga hela vägens bredd och ända fram till bensinmackens utrymme.
I den här detaljplanen ingår även det stora markområdet, gamla virkesupplaget, där Borgkrona AB håller på att utveckla ett handelsområde.
Kommunen har en extern konsult som jobbar med att hitta intressenter att slå sig ner på området.
– Vi kan tänka oss att bygga ett verksamhetshotell där vi kan hyra ut lokaler, säger Sara Dolk, och konsulten siktar främst på lager för internethandel. Hultsfred har ett bra geografiskt läge med närheten till våra tre storstäder. Stockholm, Göteborg och Malmö kan nås på fyra timmar härifrån.
Blir det inte en konkurrens med Borgkronas verksamhet?
– Nej, säger Sara Dolk, det är snarare ett komplement. Borgkrona vill utveckla ett handelsområde och satsar mycket på att få dit butiker. Vi riktar in oss på småföretag och småindustri.
Detaljplanen omfattar inte bara tänkta gator och vägar, tomter och så vidare. Den tar också upp sådant som finns under mark. Exempelvis ledningar. Eftersom det är ett stort område, blir det mycket dagvatten som behöver tas om hand. Det gör man genom att skapa en liten bäck mellan bilvägen och gångvägen.
– I varje fall när det är höga flöden kommer det att rinna en liten bäck, säger Sara Dolk.