Trafiknämnden har beslutat om en ändring från bärighetsklass 2 till bärighetsklass 1 på de aktuella vägarna, vilket innebär att högsta tillåtna fordonsvikt höjs från 51,4 ton till 64 ton.
– Det görs för att våra transportbolag som kör gods inte ska behöva söka tillstånd på de vägar där de kör väldigt ofta, säger Simon Råsbacken, projektledare på kommunalteknikförbundet ÖSK.
Ni anpassar trafikreglerna efter hur åkerierna kör?
– Ja, precis. Annars kommer de ändå att söka tillstånd och köra där. Då är det lika bra att de får köra där utan att hålla med på ansökningar och dispenser.
I Hultsfred gäller beslutet Industrigatan, Verkstadsgatan, Transportgatan, Nytorpsvägen, Grenvägen, Skotarevägen, Strävans väg, Framtidsvägen, Målillavägen, Björkuddvägen samt delar av Norra Oskarsgatan, Handelsvägen, Storgatan, Bangårdsgatan och Oskarsgatan.
Behovet av ändrad bärighetsklass uppdagades i samband med att Transportstyrelsen gjorde om sin nationella vägdatabas.
– När de gjorde om systemet fick alla vägar bärighetsklass 2, säger Råsbacken som berättar att kommunen därefter hämtat in synpunkter från de största åkerierna i Hultsfred.
I Virserum får Norra Järnvägsgatan, Industrigatan, Vallgatan, Fabriksgatan, Prästgatan, Hagabergsgatan, Bonaregatan och Krokvägen bärighetsklass 1. Samma förändring görs på Industrigatan och Tunagatan i Rosenfors, Industrivägen och Årenavägen i Järnforsen samt Timmervägen i Målilla.
– I nuläget har vi identifierat att det behövs på de här vägarna. Sedan kanske det kommer fler synpunkter från andra åkerier. Då kollar vi självklart på det också.
Boende längs vägarna har däremot inte tillfrågats.
– Det är inte så att de kommer att börja åka där med tyngre fordon nu. Allmänheten kommer inte att märka någon skillnad.
Håller vägarna för så pass tung trafik?
– Ja, det gör de, säger Simon Råsbacken som uppger att inga åtgärder behöver vidtas.
– Nej, inte som vi ser i nuläget. Det är många andra faktorer som förstör våra vägar. Vi har större problem än de här extra vikterna.
Trafiknämnden har även beslutat att göra Handelsvägen i Hultsfred till huvudled.
– De som kommer från Strävans väg eller Framtidsvägen ska ha väjningsplikt. Handelsvägen blir en matargata. Därför väljer vi att göra den till huvudled.
Blir det mycket tung trafik på Handelsvägen?
– Målet är att det inte ska bli det sedan. Vi håller på och utreder en massa andra saker och ser hur vi kan få det så bra som möjligt för alla.