Hummer på menyn

Färsk hummer och champagne är en perfekt lyxsupé - men en dyrbar sådan. Med fryst hummer och ett mousserande vin blir festmaten mer överkomlig. Detsamma gäller för terrängbilen med samma skaldjursnamn: den avgudade krigsveteranen H1 är enbart för de rika och berömda, medan dagens testbil H3 säljs till ett fyndpris. Vad sägs om under hundrasjuttio kronor kilot? Ja, "vanlig" amerikansk hummer kostar minst det tredubbla!

Foto:

Hummer2007-04-05 07:23

Det hela började i mitten på åttiotalet när det amerikanska försvaret beställde ett specialfordon som skulle ersätta fyra andra. Genombrottet blev under "operation desert storm" och i brist på namn fick militärbilen heta "High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle" vilket naturligtvis ingen orkade säga. Soldaterna i fält kallade den ruggiga skapelsen för Humvee och så småningom döptes bilen om till Hummer. Nu lanseras en ny babyversion och vi har testat den på slagfältet.
De typiska dragen finns kvar: små skottgluggar till fönster, kantig, bred och med allmänt stöddig attityd. Allt doftar manöver och det vill till att inte ha vaknat på fel sida när man ger sig ut i Hummer H3. Här får man nämligen känslan av att flyttar du dig inte så kör jag rakt över dig. "Babyn" är nästan fem meter lång och väger som två personbilar. Inredningen är funktionell och bjuder på två armbågars lucka till passageraren. Man sitter riktigt bra och bilen är bättre att köra på landsvägar än vad man först tror. Den femcylindriga bensinaren på 244 hästar känns dock lite tunn, i synnerhet tillsammans med en fyrstegad automat. Men återigen, det fungerar och är mer politiskt korrekt i vår miljödebatt. Snart kommer vi fram till en av de mest avancerade terrängbanorna i Europa och här ska vi syna om ingenjörerna slarvat med terrängegenskaperna.

Nyps i rumpan
Vi kör först genom en stor nationalpark där vägarna är risiga, men där vi plötsligt känner oss som hemma. Den långa fjädervägen tar lätt upp de stora vattenfåror som bildats av kraftiga skyfall och körningen börjar bli kul. Motorn får jobba på ordentligt men tröttas varken ut eller väsnas. Så kommer vi äntligen fram till terrängbanan där "operation lervälling" påbörjas. Här kommer chassit till sin rätt och den stela bakaxeln blir plötsligt en tillgång, liksom lågväxeln. Ja, den är inget att leka med utan är verkligen en lågväxel och utväxlingen i bakaxeln ökar tio gånger. Den permanenta fyrhjulsdriften gör bilen hemtam i de brantaste backarna och vattendrag på en halvmeter är inga problem. Kronan på verket är att köra nerför ett sextiograders stup utan att röra vare sig broms eller gas. Bilen sköter allting själv med fullt bibehållen kontroll. Nya Hummer H3 är förvånansvärt aptitlig och nyper konkurrenterna i rumpan!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!