Den goda Santa FeŽn

Det är som om en god fe uppenbarat sig för utvecklingsfolket och sagt: ni får tre valfria önskningar. Koreanerna funderade länge och bestämde sig till sist för fyrhjulsdrift, sju flexibla sittplatser och en snygg design. Fen svingade med sitt trollspö och vips uppfylldes önskningarna i nya Santa Fe. Det här är en närmast osannolik framgångssaga och vi höjer ett varningens finger till konkurrenterna!

Foto:

Hyundai2006-06-08 07:25

Det är inte länge sedan de västländska biltillverkarna hånskrattade åt koreanerna. Nu är det slut på det och hånskrattet har övergått till ren frustration. Att dagens testbil skulle utgöra något hot mot BMW X5 eller Volvo XC90 är väl knappast någon som tror, men just så borde det faktiskt vara. Hyundai Santa Fe gör nämligen samma jobb fast till halva priset.

Lurar ögonen
Det är lätt att känna sig hemmastadd i den moderna kupén och även långbenta personer får plats bakom ratten. Man sitter högt i de bekväma framstolarna och justeringsmöjligheterna är många. Mellansätet rymmer tre på pappret men är i praktiken avsett för två personer. Dessutom finns möjligheten att beställa till ytterligare två extrasitsar för 11 900 kronor som busenkelt kan försvinna ner i golvet. Materialvalen är genomgående av bra kvalitet och det är nästan så att de fuskiga träinläggen lurar ögonen. Hyundai har fått suveräna vitsord för sin driftsäkerhet i flera undersökningar, inte minst i USA. Den upplevda kvaliteten är också hög och kan vara en anledning till att koreanerna ger en mycket generös garanti. Tre års nybilsgaranti och nio års elektronikgaranti (20 000 mil) attraherar säkert köparna.

Uppfyller önskningar
På motormenyn står två maskiner - en vinkelsexa på 189 hästar och för dieselälskare erbjuds en snål fyrcylindrig turbodiesel på 150, dock utan partikelfilter. Normalt är testbilen framhjulsdriven men behövs förstärkning så kopplas bakhjulsdriften in automatiskt och om man sitter fast i smeten så kan mellandiffen låsas för 50/50-fördelning av drivkraften. Enligt färddatorn rullar bensinsexan förvånansvärt snålt om man hanterar gaspedalen med försiktighet. Lugn landsvägskörning kan hållas mellan sju och åtta liter per 100 km, vilket är bra siffror. Men blir terrängen kuperad och körsättet mer inspirerat kan förbrukningen lätt bli den dubbla. På det hela taget är Hyundai Santa Fe en riktigt bra långfärdsbil vilket också beror på den typiskt "amerikanska" fjädringen. Priserna för vår sexcylindriga testbil sträcker sig från 249 900 för GLS upp till 314 900 för Exclusive. Detta är en ökning jämfört med gamlingen, men bilen har också växt med arton centimeter på längden, höjden med fem och bredden med sju. Ja, den goda Santa FeŽn uppfyller de flestas önskningar!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!