Det rockar om Genesis

Genesis - visst låter namnet välbekant? Tja, kanske inte som bil däremot en rockgrupp som förgyllde våra öron från mitten av sextio- till slutet av nittiotalet. Peter Gabriel samt Phil Collins var de stora musikmakarna och de rockade lika hårt som bilen vi provkör: Hyundai Genesis. Det är en läcker sportcoupé med starka motorer, hederlig bakhjulsdrift och en knapp som stänger av allt vad antispinn- och stabiliseringssystem heter. Gissa om det blir åka av?

Foto:

Hyundai2011-04-30 04:05


Sättningen är klassisk med gitarristen Anthony Phillips, basisten Mike Rutherford, keyboardspelaren Tony Banks samt mannen, myten, legenden Phil Collins på trummor och sång. I begynnelsen var det dock Peter Gabriel som stod bakom micken. Sättningen i nya Hyundai Genesis är lika klassisk med en lång motorhuv som i testbilen döljer en längsmonterad sexa, en 2+2 sitsig kupé och naturligtvis bakhjulsdrift.

Mycket utrustning
Den yttre designen är kaxig med ett nosparti som bjussar på kraftiga käkmuskler och snedställda strålkastare. Sidoprofilen har ett kraftfullt utseende och även baken är uppkäftig med sina stora avgasutsläpp på varje sida. Vi öppnar förardörren och riktigt glider ner i det omslutande sätet. Sportstolarna är rejäla med generösa inställningsmöjligheter och om baksätet inte används så kan ryggstöden fällas, vilket då ger ett väl tilltaget bagageutrymme. Bakom ratten är cockpitkänslan verkligen påtaglig och instrumenten lyser mysigt blått. Utrustningsnivån är skyhög och i instegsmodellen 2,0T Sport får man klimatanläggning, ljudanläggning, farthållare, backvarnare, nyckellöst låssystem med startknapp, elfällbara ytterbackspeglar och elmanövrerad förarstol. Utöver detta så har toppmodellen, V6 GT, svart skinnklädsel och en sexstegad automatlåda som även kan växlas med paddlar bakom ratten.

Koreansk muskelbil
Under huven erbjuds två motoralternativ: en turbofyra på 213 hästkrafter (309 900:-) eller en skönsjungande V6:a på 303 (349 900:-) . Okej, det skiljer fyrtiotusen i pris - men vad skiljer det i prestanda? Noll till hundra rullar på 8,0 respektive 6,3 sekunder och toppfarten är 223 respektive 240 km/h. Men oj vad törstiga maskinerna är: lillen drar 0,95 liter milen medan storebror sörplar i sig 0,99. Roligast har man överlägset bakom ratten på sexan: chassit är sportigt och äntligen har vi här är en koreansk sportcoupé som verkligen bjuder på körglädje.
Eftersom Hyundai Genesis Coupé är bakhjulsdriven så finns en diffbroms som portionerar ut kraften så att bakhjulet som har bäst fäste får mest kraft. Bromsarna är också värda att nämnas. Fram har vi knallröda fyrkolvsok från Brembo som ser till att bromskraften når ner i backen genom 19-tumsfälgarna som är skodda med 225:or fram och 245:or bak. Visst rockar det om Genesis - även i rullande form!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!