En riktig pärla

(Budapest - Ungern) "Donaus pärla" är smeknamnet på vackra Budapest - metropolen som egentligen är två sammanslagna städer på varsin sida av floden. Åtta eleganta broar förbinder Buda med Pest, men skillnaden är slående. Buda är gammalmodigt och fyllt av renoveringsobjekt medan Pest är nybyggt och trendigt. Frågan är på vilken sida som nya Hyundai Elantra platsar bäst? Häng med på en provkörning bland Trabanter och ungerska badhus!

Foto:

Hyundai2003-07-25 05:47

Presskonferensen börjar, som alltid när koreaner är inblandade, exakt i tid. Men istället för att titta på reklamfilm för nya Hyundai Elantra så visas målrepriser från fotbolls-VM 2002 på en gigantisk widescreen. Sydkoreas amatörgäng slog ut Italiens proffs och gick till semifinal. Motorjournalisterna som deltar från pizzalandet skruvar på sig och tappar slutligen ansiktet när toppspelaren Ahn Jung Hwan gör golden goal. Sedan kommer förklaringen till fotbollsreprisen - Hyundai Elantra ska bli officiell bilpartner under EM 2004 och VM 2006.

Röksignaler i öst
Jag måste medge att Hyundai verkligen har skärpt sig de senaste åren och genombrottet blev småbilen Getz. Därför var det med relativt höga förväntningar vi närmade oss nya Elantra - eller låt mig skriva uppdaterade Elantra. För någon helt och hållet ny kärra rör det sig inte om, utan snarare en lyckad uppfräschning. Designen har förändrats varsamt, men lite nya plastdetaljer här och var har gjort gott. Man sitter riktigt trivsamt på samtliga platser och takhöjden påminner om huvudstadens turistattraktion - Matthiaskyrkan. Instrumentpanelen är smakfullt utformad och innehåller både farthållare samt luftkonditionering med återcirkulation som standard. Vi tackar särskilt för det sistnämnda med tanke på alla blårykande Trabanter som förpestar Budapest.

Bäst med Pest
Därmed får man testa inbromsning och undanmanöver när det plötsligt dyker upp en "skenande dammsugare" i ytterfilen.
Faktum är att instruktionsboken för Trabant avslöjade att "skrammel är helt normalt". Några sådana problem existerar dock inte i Hyundai Elantra.
Jag styr mot Budapests mörbultade kullerstenar som har skördat tusentals brustna fjädrar genom årens lopp - men förgäves.
Hjulupphängningarna gör nämligen ett suveränt arbete. Under huven arbetar en tvålitersfyra på 143 hästar som spurtar till hundra på 9,1 sekunder och som toppar 208 km/h. Om olyckan är framme, och det är den ofta här, så skyddas de åkande av dubbla krockkuddar, sidokrockkuddar och trepunktsbälten på samtliga platser.
Men förvånande nog erbjuds inte krockgardiner. Ja, det är absolut inte någon pest att ratta nya Hyundai Elantra. Även om den platsar bäst på Pestsidan av huvudstan!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!