Hur är livet runt i30?

Om man anser att fyra år är gammalt så har man väl ändå drabbats av åldersnoja? Tja, bilvärlden är en märklig företeelse där tempot skruvas upp för varje år. Den förra generationen av Hyundai i30 fick alltså bara uppleva 48 månader innan vägens ände nåddes och vi har provkört bilen som ska ta över tronen. Nya i30 känns betydligt fräschare och får föregångaren att kännas avdankad. Det bevisar att bilåldern inte bara är en siffra - utan den tar även ut sin rätt!

Foto:

Hyundai2012-05-11 07:08


Avgående Hyundai i30 har inte bjudit på någon direkt upphetsande design, men ändå har det varit en populär familjebil. Försäljningen har ökat varje år sedan introduktionen hösten 2007 och koreanernas tjeckiska fabrik har fram tills dags dato skruvat ihop 400 000 exemplar. Med den nya modellen siktar man ännu högre och målsättningen är att sälja 120 000 bilar årligen. Hjulen snurrar verkligen fort hos Hyundai.

Storlekens betydelse
"Vilket lyft, den är ju riktigt fräsig" säger kollegan när vi äntrar vår i30 för att under ett par dagar nöta gummi på den vårvarma asfalten i spanska Sevilla. Jämför vi med den intetsägande föregångaren så är nya Hyundai i30 riktigt tuff, har mycket attityd och fått samma nylle som storebrorsan i40. Designen är inte gjord i Sydkorea, om någon trodde det, utan i företagets designcenter i tyska Rüsselsheim. Den välskulpterade karossen har blivit fem centimeter längre samt svällt en centimeter på bredden samtidigt som den sänkts lika mycket. Bakom ratten trivs vi bra och har en alldeles utmärkt sittkomfort. Även instrumentpanelen känns betydligt mer påkostad och inspirationskällan är än en gång brorsan i40. Baksätet skäms inte heller för sig och den futtiga centimetern som axelavståndet ökats med har kommit passagerarna tillgodo.

Vassa garantier
I maskinrummet arbetar fyrcylindriga motorer: bensinare på 100 respektive 135 hästkrafter samt dieslar på 90, 110 respektive 128 hästar. Att utvecklingsarbetet genomsyrats av miljötänkande märks tydligt då fyra av de fem motoralternativen är miljöklassade. Svarta fåret är den minsta bensinaren som också är billigast med sitt grundpris á 159 900 kronor och därför provkörde vi det största bensinalternativet vars pristillägg är tiotusen upp.
Maskinen klarar noll till hundra på tio sekunder, toppar 195 knyck och dricker enbart halvlitern milen under blandad körning. Fram- och bakvagn är mycket samspelta och ser till att hjulen håller i asfalten även när det går undan i böjarna längs med teststräckan. Visst låter det bra och bättre blir det. "Pricken över i30" är nämligen tre års vagnskada, tolv års rostskydd tillika fem års nybilsgaranti, servicegaranti och vägassistans. Det är din garanti för att kvalitén är hög även om åldern tar ut sin rätt så småningom!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!