1998 hittade Hyundai Atos till våra breddgrader, men det var ingen lätt resa Generalagenten ville inte höra talas om modellen, men bossarna hemma i Korea tvingade på Sverige sexhundra exemplar. Hör och häpna - alla var slutsålda på fjorton dagar och sedan var ruljansen igång! Det blev tre månaders leveranstid och hitintills har 10.000 bilar krängts. Ja, Atos blev en fullträff i pensionärskretsar och var som gjord för att åka till gammeltjoan. Nu är det dags att presentera en ny version och den bjuder mer upp till en orientalisk dans. Alltså lätt och smidigt, men ändå alldeles lagom.
Ont i baken
Det är faktiskt lätt att bli imponerad av nya Hyundai Atos GLS.
Ställ dig själv frågan vad man får för 85.800 kronor nu för tiden? Det är exempelvis vad en påkostad cityskoter eller en stor plasmaskärm kostar. I fallet Hyundai Atos får du faktiskt en utmärkt bil, men som kanske avskräcker med sin höga kaross och smala hjul. "Välter inte den här lättviktaren aŽla 960 kilo i första kurvan" funderar säkert många.
Nej, det gör den naturligtvis inte. Köregenskaperna är så bra man kan förvänta sig av biltypen och min nonstopfärd på femtio mil löpte problemfritt. Ja, det var bara häcken som protesterade. Framstolarna är nämligen i hårdaste laget, men det är inget större problem med tanke på att nittio procent av bilarna rullar i städerna. Baksätet är lite småtrångt för vuxna men finns det hjärterum så finns det stjärterum.
Bäst i stan
Däremot är inte motorn särskilt starkt kryddad för att ha sitt ursprung från Indien. Under huven jobbar en fyra på 58 hästkrafter vars största förtjänst är bränsleförbrukningen: modellen sörplar enbart i sig 0,59 liter per mil under blandad körning.
När stoppljuset slår över till grönt når du hundra på sexton sekunder och med plattan i mattan toppas 146 km/h. Ja, Atos största fördelar upptäcks helt klart vid stadskörning - bilen är lätthanterlig och vänder runt på en femöring tack vare servostyrningen.
Dessutom är låsningsfria bromsar standard liksom centrallås, elektriska fönsterhissar, insynsskydd för skuffen, dubbla krockkuddar och bastanta kofångare.
Det sistnämnda lär säkert gå åt i tillverkningslandet där man tvingas parera mellan alla heliga kossor. För kör du på något som råmar så får du skaka galler!
Kryddad på indiskt vis
Indien förknippas oftast med tusentals tempel och kastmärken i pannan. Men nu ska landet, som har betydligt fler heliga kor än fyrhjulingar, bli ett aktat namn inom bilindustrin. För mitt bland myllrande basarer, orientaliska palats och turbanprydda ormtjusare byggs koreanska Hyundai Atos. Med tanke på currykulturen så är det tur att prislappen inte har kryddats!
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!