Lastad med körglädje

Får vi presentera ersättaren till Hyundai Sonata: nya i40! Det hemliga receptet går ut på att kombinera europeisk design med sydkoreansk produktion vilket ska ge kunderna det mesta av det bästa, påstår Hyundai. Det trissar naturligtvis upp förväntningarna på familjekombin som stoltserar med såväl fräsch design som rikligt med utrustning - utan att det kostar skjortan. Häng med på en spännande provtur mellan Oslo och Larvik!

Foto:

Hyundai2011-09-13 06:07


Vi tar plats i den ombonade kupén och kör ut på motorvägen från Oslos flygplats Gardemoen. Tja, det är inte speciellt svårt att gissa var i40 har sina konkurrenter. Med sin längd på 4,8 meter är det bland kombi- och tjänstebilsfavoriterna som Ford Mondeo, Volkswagen Passat och Volvo V70 som testkärran ska roffa åt sig sina kunder. Det låter som ett omöjligt uppdrag, eller har vi helt fel?

Svepande linjer
Designen hos föregångaren var allt annat än spännande eller som en kollega sa: "Sonata var lika upphetsande som en furuplanka". Men nu är det svepande linjer och läckra designtrick som gäller för hela slanten på nya Hyundai i40. Last och lust kombineras i skön harmoni, även om den sluttande bakrutan inkräktar på bagageutrymmet. Som mest går det att lasta 1723 liter fast med baksätena i normalläge får man nöja sig med 553. Hur det står till med komforten? Jo, man sitter riktigt bekvämt såväl fram som bak och kvalitetskänslan är verkligen på topp. Dessutom är standardutrustningen skyhög och instegsmodellen á la 214 900 kronor bjuder på bland annat klimatanläggning, farthållare, regnsensor, ljudanläggning samt elektronisk parkeringsbroms. Vill man sedan ha ett öppningsbart panoramaglastak, navigationssystem och att bilen ska fickparkera automatiskt så går det utmärkt att välja till Premium-paketet.

Triss i femmor
Fyra motoralternativ finns att välja på: bensinare på 135 respektive 177 hästkrafter samt dieslar på 115 respektive 136 hästar. Som grädde på moset är båda oljebrännarna miljöklassade, vilket innebär att ägarna slipper betala fordonsskatt i fem år. Under huven på vår testbil arbetar den största dieselspisen (259 900:-) som gör noll till hundra på 10,5 sekunder, toppar 200 knyck och dricker enbart 0,45 liter milen under blandad körning.
På de relativt tuffa norska "veierna" är fjädringen fast och fin. Hyundai i40 uppför sig mer som en tight sportvagn än en stor kombi, vilket imponerar på oss. Efter avslutad dagsetapp är vi framme vid vårt mål i norska Larvik och konstaterar snabbt att koreanen är bland det bästa vi kört på länge. Garantierna gör inte bilaffären sämre eller vad sägs om triss i femmor? Alltså fem års nybilsgaranti, fem års servicegaranti och fem års vägassistans. Det luktar succé lång väg - så håll för näsan alla konkurrenter!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!