Oj, vilken 10-poängare

Vi minns det som igår - året var 2008 och det var dags för provkörning av den första generationens Hyundai i10 på Sicilien. Varför denna händelse etsat sig fast i minnet beror inte så mycket på bilen, utan snarare navigatorn som tackade för sig söder om Palermo. Där kan man utan anledning tilldelas ett par cementstövlar och ståplats i Medelhavet av den lokala maffiaklanen. Men vi klarade oss med livhanken i behåll.

Foto:

Hyundai2014-05-27 04:05


På den tiden kostade Hyundai i10 från 89 900 kronor men utrustningen var inte mycket att hurra för. Tänk inte ens tanken på krockkuddar och antispinn, men för tiotusen extra kunde man få AC samt fönsterhissar. Alltsedan den där februaridagen på Sicilien så har 450 000 i10 hittat sina ägare runt om i Europa. Nu är det dags igen och vi tar det säkra före det osäkra och provkör på Sardinien.

Lyckat designjobbHyundai är noga med att poängtera att nya i10 är en europeisk historia som konstruerats i koreanernas utvecklingscenter i Tyskland och byggs i Turkiet. Längden har plussats på med åtta centimeter på längden och sju på bredden. Det gör att bilen inte längre är minst i klassen, utan snarare tvärtom. Designen har fått sig ett rejält lyft med riktigt distinkta linjer. Nosen är mer framträdande tack vare den sexkantiga grillen och strax under finns även trendiga dagsljusdioder. De kraftiga skyddslisterna på dörrarnas nederdel ger profilen en bra stuns liksom de kromade dörrhandtagen. Designen känns enhetlig och avslutas med en snygg rumpa där taklinjen dragits ut ovanför bakrutan. Om vi tar plats inuti nya Hyundai i10 så har även inredningen och instrumentpanelen blivit betydligt elegantare och håller hög klass. Att åka fem vuxna är faktiskt möjligt, även om fyra är att föredra.

Generösa garantierUnder huven erbjuds en trecylindrig bensinare på 66 hästkrafter samt en fyrcylindrig på 87. Alltså precis samma motorer med kamkedja som vi hittar i syskonbilen Kia Picanto. Vi tar oss an trepipen på de underhållande serpentinvägarna runt den italienska ön Sardinien. Maskinen jobbar på bra i stadstrafik och koreanerna har fått till såväl fjädring som stötdämpning, men även styrningen på nya Hyundai i10 har förbättrats.
Det är först när vi kommer upp i motorvägstempo som antalet hästar gör sig påminda och då gäller det att planera omkörningarna - om det nu ska bli några. Toppfarten är 155 km/h medan noll till hundra rullar på 14,9 sekunder. Nu undrar säkert många över priset och svaret är att det börjar från 99 900 kronor. Det är inte mycket pengar för en helt ny bil - dessutom ingår hela fem års nybilsgaranti och tolv års rostskydd. Det får säkert även Siciliens (ö)kända mafiosos att höja på ögonbrynen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!