Oj, vilken dörröppnare

Beundrarna gnuggar sig i ögonen, gör tummen upp och busvisslar. Nej, vi färdas inte i en Ferrari eller Lamborghini - utan bakom ratten i nya Hyundai Veloster. Det fräcka utseendet väcker starka känslor och mycket hänger på dörrkonstruktionen. "Friskt vågat, hälften vunnet" säger ordspråket och det gäller i alla högsta grad för koreanen som bjuder på tre dörrar men fyra sittplatser. Plötsligt framstår sportbilsköpet vara rena klippet. Men är det samma "klipp" i maskineriet?

Foto:

Hyundai2011-11-15 05:05


Hyundai Velosters unika karossdesign är inspirerad från motorcykelvärlden och är milt sagt uppkäftig. Från det stora luftintaget i grillen till den skulpterade motorhuven med de svarta A-stolparna som påminner om hjälmvisiret hos en motorcyklist. Det stora öppningsbara glastaket, som kostar 15 000 kronor, sträcker sig hela vägen bak ända tills bagageluckan tar över.

Sportig formgivning?
Lika kaxigt som nospartiet är aktern med sina högt placerade bakljus samt dubbla mittplacerade avgaspipor. Samma "mc-tänk" genomsyrar inredningen där instrumentpanelen är vågformad och ventilationsutblåsen ska likna avgaspiporna på en hoj. Hela inredningen går i svart med aluminiuminspirerade paneler och en förhöjd sportkänsla ger de silverglänsande fotpedalerna med små gummiduttar. De skålade framsätena håller inälvorna i ett järngrepp och även komforten i baksätet är på topp, så länge man är två till antalet. Det kryllar av spännande detaljer i designen och mest udda är dörrkonstruktionen. Det finns nämligen tre: en ganska lång på förarsidan och två kortare på passagerarsidan. Handtaget till bakdörren har samtidigt gömts skickligt, vilket förvandlar bilen till en tredörrars sportcoupé.

?men osportig motor
Ska vi vara lite "elaka" så hittas det minst sportiga under motorhuven. Där arbetar visserligen en nyutvecklad 1,6-liters bensinfyra på 140 hästar tillsammans med en distinkt sexväxlad låda. Noll till hundra rullar på 9,7 sekunder medan toppfarten är 201. Siffrorna är knappast upphetsande och motorn lever inte upp till vad det fräcka utseendet lovar - fast med hjälp av ljudtrimning så bjussas våra öron på ett någorlunda sportigt "sound". Men det hörde vi inte så mycket av då testbilens feta 18-tumsfälgar skodda med 215/40-däck bullrade i högsta laget.
En sexa hade naturligtvis suttit fint, nu är det inte så. Om vi istället vänder på steken så är soppaförbrukningen 0,65 liter milen och priset riktigt lockande. Hyundai Veloster finns lagerförd i två utrustningsnivåer: "V1" som innehåller det mesta för 214 900 kronor och fullsmetade "V2" som kan bli din för 239 900. Den senare bjussar på navigationssystem, backkamera, halvläderklädsel samt en ljudanläggning på 450 watt. Koreanen slår därmed nytt rekord i kategorin "mest uppmärksamhet per krona!"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!