Prisvärd miljöbil

Palermo är en hektisk och trång stad. Att hitta en bil utan bucklor här är lika svårt som att få tid hos någon av öns plåtverkstäder - med andra ord omöjligt! Att provköra nya Hyundai i10 här är alltså ett smart drag eftersom koreanens smidighet i trafiken kan liknas vid en balettdansös i "Svansjön". Dessutom uppfyller nya i10 kraven för miljöbil vilket innebär tiotusen spänn i bidrag av staten och vips blir priset 79 900 kronor. Sveriges billigaste miljöbil är här!

Foto:

Hyundai2008-04-03 07:23


1998 hittade Hyundai Atos till våra breddgrader, men det var ingen lätt resa. Den svenska generalagenten ville inte höra talas om modellen, men bossarna från landet i öst tvingade på bolaget sexhundra exemplar. Hör och häpna: alla var slutsålda på fjorton dagar och sedan var ruljansen igång! Låt oss nu presentera ersättaren: nya i10.

Mycket ros - lite ris
Designmässigt är i10 ett klart lyft jämfört med Atos. Proportionerna känns mer normala och designen är riktigt snitsig. Även inredningen har fått ett klart lyft och kvalitén upplevs som betydligt bättre. Instrumenteringen är exempelvis genialisk med en ljus mätartavla för hastigheten, vilket gör den lättläst, och svarta tavlor för övriga mätare. Stolarna är behagliga och utrymmet riktigt bra för en småbil aŽla 357 centimeter. Det är alltså fullt möjligt att åka fyra personer tillsammans med en liten mängd bagage. Under huven arbetar en bensinfyra på 66 hästar och koldioxidutsläppen har pressats ner under 119 gram per kilometer vilket inte gått ut över temperamentet. Motorn tillåter kvicka omkörningar utan att behöva varvas hysteriskt och förbrukningen ligger runt halvlitern milen. Mycket ros alltså, men även lite ris. För varför i hela friden saknas antisladdsystem?

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!