Prisvärd uppstickare

Vad sägs om en prisvärd korean som är utvecklad i Tyskland och byggs i landet där det finns fler heliga kossor än bilar - nämligen Indien? Tja, det är faktiskt ingen dålig kombination och namnet är Hyundai i20. Småbilen har många spännande ingredienser från de olika nationerna och bevisar att "ju fler kockar desto bättre soppa". Hyundaien är nämligen prisvärd och soppaförbrukningen alldeles ypperlig!

Foto:

Hyundai2009-04-02 07:06


Nu är det dags att vinka farväl till Hyundai Getz som faktiskt döptes efter den världsberömda saxofonisten Stan Getz. Den nya ersättaren har bytt namn och sedan några år tillbaka är det sifferbeteckningar som gäller på koreanernas produkter. Modellbeteckningen är lätt att lista ut när bilen ligger storleksmässigt mellan i10 och i30. Alla med en smula sunt förnuft svarar alltså i20 - vilket är helt rätt! Häng med till "Eviva España" för den första provturen.

Stil och finess
Barcelona och Hyundai har faktiskt en sak gemensamt: båda växer så det knakar. Spaniens näst största stad är en ständig byggarbetsplats vars klarblå himmel oftast förmörkas av lyftkranar. Det är som om spanjorerna har en egen nyckel till EU:s stora bidragskassa. Hyundai däremot bildades 1967 och har på blott fyrtiotvå år blivit världens femte största biltillverkare. Nya i20 kommer säkert att locka nya kunder till varumärket eftersom den 394 centimeter långa bilen övertygar på flera punkter. Designen förmedlar både stil och finess, medan det generösa kupéutrymmet överraskar. Man sitter riktigt bra i såväl fram som baksäte, det är ingen självklarhet i en småbil vars grundpris börjar på 127 900 kronor. Ändå ingår exempelvis luftkonditionering, fjärrstyrt centrallås, ställbar ratt i alla ledder, fönsterhissar, elbackspeglar, ljudanläggning med ingång för MP3-spelare, antisladdsystem och sex krockkuddar. Inte illa!

Lätt övertramp
Under huven erbjuds fyrcylindriga motoralternativ: bensinare på 78 respektive 100 hästkrafter samt en miljöklassad turbodiesel på 115, vilket innebär tiotusen spänn i retur från staten om registreringen är gjord innan den siste juni. Gränsen för att klassas som miljökärra går vid 120 gram koldioxid därför känns det lite pinsamt att den testade instegsmaskinen snubblar på mållinjen med blott fyra grams övertramp. Annars är bensinmotorn med sina 78 hästar en trevlig bekantskap.
Färden noll till hundra är inget att göra vågen åt (13 sekunder) men soppförbrukningen stannar på 0,52 liter milen. Körmässigt lämnar sällan bilar i den här storleks- och prisklassen några bestående intryck. De gör sitt jobb och så är det bra med det. Hyundai i20 bjuder dock på ovanligt trygga köregenskaper, även om fjädringen är i hårdaste laget. Konkurrenterna får därmed se upp - för nya i20 är inte bara billig. Den är bra också!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!