Sexa, drag & RockŽnŽRoll

Fotoplatsen är vald med omsorg - den femtonde juni uppträder nämligen Ozzy Osbourne här i samband med Hultsfredsfestivalen.

Foto:

Hyundai2007-05-04 07:54

Faktum är att Hyundai Coupé V6 påminner om mörkrets furste: vissa tycker att båda passerat sitt bäst-före-datum, medan andra påstår att de bara blir bättre med åren. En sak kan vi dock konstatera, både svartrockaren och sportvagnen är rena svärmorsmardrömmen. Att klämma in henne i baksätet är detsamma som en krigsförklaring!
Vad har egentligen Ozzy Osbourne gemensamt med Hyundai? Jo, faktiskt mer än vad man kan tro. Ozzy är legendarisk i musikvärlden och många texter handlar om svart magi. Hyundai är den sjätte största biltillverkaren i världen och bygger på koreansk magi. Båda är före detta missbrukare, Ozzy genom droger och Hyundai genom pengar. Styrelseordföranden försnillade nämligen 457 miljoner och dömdes nyligen till fängelse. Men framförallt - båda älskar sina fans och ryser av nöje genom god publicitet.
Det vattnas i munnen inför den första närkontakten med Hyundai Coupé. Det är nämligen lätt för saliven att rinna till när man står inför följande faktum: attraktivt pris, sexa under huven och en lyckad formgivning aŽla Ferrari 456. Lycka finns dessutom att finna i det skålade framsätet, men däremot inte i baksätet. Koreanerna kallar inte bilen fyrsitsig utan nöjer sig med att säga två+två. Men det är i förarstolen med händerna på den treekrade ratten som Hyundai Coupé V6 ska upplevas och där bjuds det på underhållning. På plats möts man av en tilltalande instrumentpanel som består av titanfärgade reglage. En rad mätare avslöjar dessutom alla nödvändiga och onödiga fakta. Bland annat finns en vridmomentmätare, en gimmick som får varje entusiast att jubla.
Under huven arbetar en sexa på 165 hästar vars musik sprids med hjälp av dubbla avgaspipor. När stoppljuset slår över till grönt når du hundra på 8,2 sekunder och fortsätter accelerationen så toppas 220 km/h. Men styrka är naturligtvis inte allt, bilen måste klara av effekten också. Därför är sportcoupén standardutrustad med ett antispinnsystem och det får jobba flitigt vid kraftigt gaspådrag. De flesta av bilens 1 490 kilo vilar dessutom på de båda drivande framhjulen och då blir bilen aningen understyrd. Men sportbilar ska ju också kräva lite av sina förare för att det ska bli riktigt kul. Priset för vår testbil är 249 900 kronor och då ingår allt. De enda tillvalen som finns är metalliclack och automatlåda. Däremot är faktiskt Ozzy numera nyktrare än Hyundai Coupé. För om din högerfot är tung så dricker sexan i mesta laget . Men det innebär inte att karriären är förstörd - titta bara på den genomkonserverade hårdrockslegenden!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!