Touchdown, Hyundai

Finalernas final i årets Super Bowl är över. New Orleans Saints besegrade Indianapolis Colts med 31-17, men den stora vinnaren blev dagens testbil. Hyundai lanserade nämligen nya ix35 i samband med jippot som har världens högsta annonspriser. Vad sägs om att pröjsa tjugo miljoner för en trettio sekunders reklamsnutt i CBS? Men så har koreanerna också tänkt tackla konkurrenterna på samma sätt som i amerikansk fotboll.

Foto:

Hyundai2010-03-18 08:12


Enligt en Super Bowl-skröna är det fler som ett år senare minns vilken reklam de tyckte bäst om än vilket lag som vann. Med en publik som överstiger hundra miljoner tittare enbart i USA är det inte så konstigt att företag lägger ner enorm möda på reklamen, vilken betygsätts av fler experter än själva finalen. Dessutom signalerade årets final att stora saker är på gång i bilvärlden - exempelvis tvingades General Motors sitta på avbytarbänken medan Hyundai storspelade.

Tuff design
Har du hört talas om Chung Ju Yung? Det är risbonden som för bara fyrtiotre år sedan grundade Hyundai ändå är företaget redan världens femte största biltillverkare! En modell som gjort stor internationell karriär är Tucson och nu är det dags för ersättaren att göra entré: nya ix35. Designen är tuff med snedögda strålkastare, ett stort gap till luftintag och en välskulpterad motorhuv. Karossidorna är spänstigare liksom bakpartiet och hela "paketet" känns väldigt gediget sammansatt - i Slovakien! Komforten är utmärkt och bjuder på bra utrymme, sköna stolar och högklassiga materialval. Även baksätet fyller sin funktion på ett helt godkänt sätt, fyra vuxna åker utmärkt och för korta sträckor även fem. Vidare är bagageutrymmet stort med hänsyn till bilens längd och under insynsskyddet ryms 591 liter.

Lätt motorval
Under huven erbjuds fyrcylindriga motoralternativ: en bensinare på 163 hästkrafter samt två dieslar på 184 respektive 136 hästar. Vi har provkört den minsta oljebrännaren som förväntas bli kioskvältaren. Maskinen gör ett kanonjobb men är ganska ljudlig och dieselknattret hörs tydligt. Toppfarten är 182 km/h, hundrastrecket nås på 9,4 sekunder och förbrukningen ligger runt 0,55 liter milen. Man kan även välja mellan fram- eller fyrhjulsdrift. Hyundai tror att sextio procent av kunderna vill ha drivning på alla fyra och att fyrtio procent kommer att nöja sig med framhjulsdrift.
Grundpriset börjar på 199 900 kronor för bensinmotorn och vill du ha fyrhjulsdrift så ökas det med 40 000. Men räkna inte med att få någon terrängbil som klättrar över stock och sten. Normalt ligger 95 procent av drivningen på framaxeln men blir väglaget slirigt så kopplas bakhjulen in blixtsnabbt. Tja, ix35 behöver egentligen inte fyrhjulsdrift. Dessutom blir trettiofemman billigare, bränslesnålare och släpper därmed ut mindre koldioxid. Touchdown!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!