– Jag tycker att det är diskriminering mot alla män som kör buss. Får damerna ha kjol så ska vi ha kortbyxor, säger Mikael Olsson som är arbetsmiljösamordnare på Kommunal, till SVT Helsingborg.
Han tillägger att flera manliga förare beställt kjolar i protest.
– Vi kommer att ha många män i trevliga kjolar i framtiden.
Skånetrafikens klädkod säger uttryckligen att shorts inte godkänns som klädsel på arbetsplatsen. Verksamhetschefen Pernilla Lyberg säger att den är framtagen för att ge ett enhetligt intryck, men att det också är viktigt att uniformen fungerar i trafiken.
– Skulle det visa sig att det där med långa byxor är ett stort problem så är Skånetrafiken öppna för att se över, och eventuellt justera, vår klädkod, säger hon till SVT Helsingborg.
Skånetrafikens förare är inte de första att protestera mot snäva klädkoder. Tidigare i somras JO-anmälde en busschaufför i Vaggeryd att han tvingades bära kjol eftersom Jönköpings Länstrafik inte tillåter shorts.
2013 tvingades tågoperatören Arriva backa om sitt shortsförbud sedan manliga anställda börjat använda kjol i protest.
Bussföraren Göran Sandberg i Umeå skapade rubriker 2017 när han körde med kjol när arbetsgivaren Transdev sade nej till shorts.
2019 införde SJ shorts i sitt uniformssortiment, något personalen då kämpat för en längre tid.