Bilfabrikernas tvärstopp sänder chockvågor

I början av förra veckan fanns det ännu företag som ville köpa mer än förut, så fort som möjligt. Sedan tvärstannade bilindustrin. Nu läggs det som produceras på lager.
–Man har inte ens tänkt på att det kan bli så här av ett virus, säger Annelie Fridh på Nordiq i Habo.

Annelie Fridh och produktionsledaren Robert Häll på Nordiq i Habo lägger nygjorda konsoler till tunga fordon på fabrikens eget lager. Att fordonsfabrikerna så snabbt stängde helt blev en överraskning. "Man förstår inte riktigt förrän krisen kommer till den egna bakgården", säger Robert Häll.

Annelie Fridh och produktionsledaren Robert Häll på Nordiq i Habo lägger nygjorda konsoler till tunga fordon på fabrikens eget lager. Att fordonsfabrikerna så snabbt stängde helt blev en överraskning. "Man förstår inte riktigt förrän krisen kommer till den egna bakgården", säger Robert Häll.

Foto: Adam Ihse/TT

Arbetsmarknad2020-03-28 07:25

Förra tisdagen beslöt AB Volvo att stänga sin lastbilsfabrik i Göteborg. Det blev början på en inbromsning utan motstycke i svensk fordonsindustri.

– När Volvo sedan stängde precis allt några dagar senare drogs rullgardinen ner helt. Läget ändrades väldigt fort, säger Stefan Ottosson, vd på Nordiq Group.

Fabriken i Habo, norr om Jönköping, är underleverantör till fordonsindustrin. Här görs små och stora plåtkomponenter till lastbilar och bussar.

Tvådagarsvecka

Men nu står Volvos och Scanias fabriker stilla. Nästan ingen frågar efter delarna från Habo, som normalt ger cirka 80 anställda arbete.

Annelie Fridh har jobbat på fabriken i 32 år. Nu är hon permitterad på deltid och går på tredagarsvecka, som ska minskas till tvådagarsvecka.

Stämningen på fabriken framstår ändå som god.

– Alla verkar lugna och hoppas att detta ska gå över snart, så att vi kommer igång, säger Annelie Fridh, medan hon lägger i ordning konsoler som ska placeras i en hylla på lagret.

Svårt starta om

Ovissheten är värst, tycker man i Habo. Och att lastbilsfabrikerna stängde helt och hållet. Det kom som en överraskning, eller en chock.

– I finanskrisen 2008 drog man ner, men stängde inte helt. Vi hade ändå lite leveranser, minns Annelie Fridh.

– Att de skulle stänga totalt hade vi inte räknat med. Och absolut inte under en lång period. Man har stängt hela det industriella systemet, beskriver vd Stefan Ottosson.

Han tror att det blir svårt och tar tid att starta om, så att materialflöden och allt annat fungerar igen.

Fabriken i Habo har i sin tur ett tiotal större underleverantörer, och många mindre. Det finns en oro för att några kanske inte klarar sig igenom stiltjen.

– Under finanskrisen gick vi från 100 till ungefär 50 i produktion under ett och ett halvt år. Då fanns det möjlighet att anpassa sig. Nu har alla intäkter försvunnit, ner till noll, säger Stefan Ottosson.

Vädjar om att öppna

Hans bedömning är att Nordiq Group kan klara sig ett tag. Men inte länge.

– Blir det tre månaders stopp får vi det tufft. Men många av våra kollegor har det värre, eller mycket värre.

– Man önskar att Volvo och Scania ska öppna igen så snart det bara går, om än på en begränsad nivå, säger Stefan Ottosson.

Nordiq i Habo har anor sedan 1946. I gruppen finns också en fabrik i Motala, som främst levererar till andra kunder än fordonsindustrin, och en fabrik i Slovakien.

Fabriken i Habo gör i första hand plåtkomponenter till tunga fordon. Det innebär att man har en stor mängd produkter, men inte lika långa serier som leverantörer till Volvo Cars eller andra personbilar.

Fakta: Kris i fordonsindustrin

Volvo Cars har stoppat all produktion i Sverige till och med påsk. 25 000 anställda berörs.

Scania, som tillverkar lastbilar och bussar, har stoppat all produktion i Sverige till och med påsk. 19 000 anställda berörs.

AB Volvo, som tillverkar lastbilar, bussar och anläggningsmaskiner, har stoppat all produktion i Sverige på obestämd tid. 20 000 anställda har permitterats.

Flera stora fackförbund, bland dem IF Metall och Unionen, har tecknat avtal med arbetsgivarna om korttidsarbete (även kallat korttidspermittering) under coronakrisen. Det innebär att staten åtagit sig att stå för ungefär halva lönekostnaden, medan den anställde går ner i arbetstid och får behålla nästan hela lönen.

Underleverantörsorganisationen FKG (Fordonskomponentgruppen) har cirka 1 200 medlemsföretag med sammanlagt mer än 90 000 anställda. En stor majoritet av företagen har nu korttidsarbete, enligt en färsk enkät. Andra har varslat personal om uppsägning, medan några hittills klarat sig utan stöd.


Fakta: Utsatta kommuner

Kommuner där en stor del av de anställda i näringslivet finns inom fordonsindustrin (procent):

Olofström, Blekinge 54,4

Södertälje 32,1

Färgelanda, V Götaland 31,6

Köping 29,6

Oskarshamn 25,8

Skövde 22,5

Mullsjö, Jönköpings län 21,6

Hylte, Halland 17,1

Lindesberg 16,4

Dorotea, Västerbotten 14,9

Källa: SCB

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!