Förra tisdagen beslöt AB Volvo att stänga sin lastbilsfabrik i Göteborg. Det blev början på en inbromsning utan motstycke i svensk fordonsindustri.
– När Volvo sedan stängde precis allt några dagar senare drogs rullgardinen ner helt. Läget ändrades väldigt fort, säger Stefan Ottosson, vd på Nordiq Group.
Fabriken i Habo, norr om Jönköping, är underleverantör till fordonsindustrin. Här görs små och stora plåtkomponenter till lastbilar och bussar.
Tvådagarsvecka
Men nu står Volvos och Scanias fabriker stilla. Nästan ingen frågar efter delarna från Habo, som normalt ger cirka 80 anställda arbete.
Annelie Fridh har jobbat på fabriken i 32 år. Nu är hon permitterad på deltid och går på tredagarsvecka, som ska minskas till tvådagarsvecka.
Stämningen på fabriken framstår ändå som god.
– Alla verkar lugna och hoppas att detta ska gå över snart, så att vi kommer igång, säger Annelie Fridh, medan hon lägger i ordning konsoler som ska placeras i en hylla på lagret.
Svårt starta om
Ovissheten är värst, tycker man i Habo. Och att lastbilsfabrikerna stängde helt och hållet. Det kom som en överraskning, eller en chock.
– I finanskrisen 2008 drog man ner, men stängde inte helt. Vi hade ändå lite leveranser, minns Annelie Fridh.
– Att de skulle stänga totalt hade vi inte räknat med. Och absolut inte under en lång period. Man har stängt hela det industriella systemet, beskriver vd Stefan Ottosson.
Han tror att det blir svårt och tar tid att starta om, så att materialflöden och allt annat fungerar igen.
Fabriken i Habo har i sin tur ett tiotal större underleverantörer, och många mindre. Det finns en oro för att några kanske inte klarar sig igenom stiltjen.
– Under finanskrisen gick vi från 100 till ungefär 50 i produktion under ett och ett halvt år. Då fanns det möjlighet att anpassa sig. Nu har alla intäkter försvunnit, ner till noll, säger Stefan Ottosson.
Vädjar om att öppna
Hans bedömning är att Nordiq Group kan klara sig ett tag. Men inte länge.
– Blir det tre månaders stopp får vi det tufft. Men många av våra kollegor har det värre, eller mycket värre.
– Man önskar att Volvo och Scania ska öppna igen så snart det bara går, om än på en begränsad nivå, säger Stefan Ottosson.
Nordiq i Habo har anor sedan 1946. I gruppen finns också en fabrik i Motala, som främst levererar till andra kunder än fordonsindustrin, och en fabrik i Slovakien.
Fabriken i Habo gör i första hand plåtkomponenter till tunga fordon. Det innebär att man har en stor mängd produkter, men inte lika långa serier som leverantörer till Volvo Cars eller andra personbilar.