Infrastrukturminister Tomas Eneroth har pratat med de politiskt ansvariga i alla regioner om direktiven.
– Jag var tydlig med att framhålla vilket ansvar kollektivtrafiken har, att nu följa dessa riktlinjer så att inte trängsel på bussar eller annat blir något som sprider smittan vidare. Det fanns en bred uppslutning bakom att följa de nya riktlinjerna, säger Eneroth (S) till TT efter telefonmötet på onsdagen.
Han säger att alla de högst ansvariga regionpolitikerna samt branschorganisationen deltog i mötet.
Det tillkom sedan Folkhälsomyndighetens generaldirektör Johan Carlson klargjort att det utfärdats nya och bindande riktlinjer på en rad områden. Där innefattas bland annat att de som sköter kollektivtrafiken ska se till så att trängsel undviks samt att inställda turer inte är "acceptabelt".
Kan inte stoppa folk åka med
I Stockholm har en debatt uppstått sedan SL dragit ned på trafiken på grund av sjukdom. Tunnelbane- och pendeltågtrafiken går som vanligt enligt vintertabell men på bland annat bussar och lokalbanor är det fortfarande reducerade avgångar, utom under rusningstid.
– Vi kör den trafiken som vi kan göra i dag med rådande personalläge, säger Helene Jakobsson, informatör på SL.
Läget är så ansträngt att SL uppmanar stockholmare att avstå från icke-nödvändiga resor.
– Från och med i dag uppmanar vi våra resenärer: Om ni inte behöver, res inte kollektivt, säger Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef för trafikförvaltningen, till SVT Nyheter.
Folkhälsomyndigheten vill också att antalet passagerare begränsas beroende på fordon och att passagerare informeras hur de ska uppträda för att minska smittrisken. Men SL kommer inte att vidta några särskilda åtgärder för att minska trängseln.
– Vi har inga befogenheter för att stoppa folk från att åka med. Vi uppmanar alla att stanna hemma om man känner av några symtom, säger Helene Jakobsson.
– Tycker man det är för trångt på en bussavgång ska man vänta in nästa, fortsätter hon.
Hon betonar att det inte finns några direktiv från Folkhälsomyndigheten för hur många passagerare som maximalt får vistas på exempelvis bussar.
Olika lägen i landet
Thomas Eneroth tycker man kan dra lärdom från Stockholm.
– Jag inser att läget är olika i olika delar av landet men det gäller att dra lärdom av erfarenheterna från Stockholm och att inte dimensionera ned eller minska trafikvolymerna och att se till att det finns utrymme, säger Eneroth.
Han säger att han förstår att det finns stor en utmaning när det gäller både ekonomi och personalförsörjning. Men det är samtidigt oerhört viktigt att följa de nya riktlinjerna, att låta passagerarna gå in i fordonen så långt från chaufförerna som möjligt samt att se till att vara följsam inför ändrade resmönster.
Samtidigt trollar ingen fram nya buss-, spårvagns- eller tunnelbanechaufförer ur fickan hur som helst.
TT: Är de sjukskrivna så är de ju sjukskrivna – vad ska kollektivtrafikbolagen göra?
– Det handlar naturligtvis om att samverka så mycket man kan med andra bussföretag där det kan finnas ledig kapacitet. Utgångspunkten måste vara att upprätthålla, så långt det är möjligt, volymerna för att se till att det inte blir trångt på bussar och i tunnelbanan, svarar Eneroth.
Han säger att samsynen vid telefonmötet var stor.
– Jag tror att alla nu inser allvaret i det vi står inför i Sverige de kommande veckorna.