Volvo Cars, AB Volvo som tillverkar tunga fordon, och Scania är motorer i svensk ekonomi med sin export och sammanlagt en bit över 60 000 anställda i vårt land.
Alla tre företagen har haft produktionsstopp på grund av coronakrisen, och är i olika faser av att starta igen.
Men hur ser framtiden ut? Hur kommer efterfrågan på personbilar, respektive tunga fordon, att utvecklas?
Stor förändring
Christer Karlsson, som är professor vid handelshögskolan i Köpenhamn och som följt fordonsindustrin i många år, tror att marknaden för personbilar kommer att bli betydligt mindre än före coronakrisen. Men han ser med ännu mer oro på lastbilstillverkarna.
– Detta är en enorm strukturell förändring, som kommer att hålla på i några år och blir väldigt svår att påverka, säger Karlsson om läget i världsekonomin.
– Folk kommer allmänt sett att ha mycket mindre pengar under ganska lång tid framöver. Försäljningen av personbilar kommer att lida länge. Även om vi får lite fart på ekonomin, så tror jag att vi får en beteendeförändring. Privatpersoner kommer att bli mer försiktiga och akta sig för stora investeringar i kapitalvaror.
Berömmer Sverige
Christer Karlsson framhåller att han gör sina bedömningar i ett globalt perspektiv. Han berömmer den svenska politiken, med bland annat statligt stöd till företag för exempelvis korttidsarbete.
– Den gör det lättare att komma igång igen. Andra stater har inte en sådan politik, eller har ingen möjlighet till det. I USA kommer folk att bli arbetslösa i massor, befarar Karlsson.
Samtidigt räcker det inte för svensk exportindustri om vi lyckas övervintra krisen väl. Det behövs också köpare utomlands.
Karlsson tror dock att Volvo Cars inriktning mot relativt dyra så kallade premiumbilar kan vara en fördel. Möjliga Volvoköpare världen runt är inte en kategori som råkar värst ut i en ekonomisk kris.
Infrastruktur viktig
Men när det gäller lastbilar är Karlssons bild att det nu finns en överkapacitet av fordon.
– Det står lastbilar stilla överallt just nu. Jag är rädd att det dröjer innan företag börjar investera i nya fordon igen, säger Christer Karlsson.
Han anser att statliga investeringar i infrastruktur, till exempel byggen av väg eller järnväg, blir mycket viktiga för att få igång ekonomin när pandemin avtar.
Fredrik Sidahl, vd på underleverantörsorganisationen Fordonskomponentgruppen (FKG), gör samma bedömning.
– Om inte samhället kommer i gång, behövs inga nya lastbilar. Men infrastrukturprojekt som startas för att hålla nere arbetslösheten kan driva upp efterfrågan, hoppas han.
– Allt hänger dock ihop med hur lång tid det tar innan vi har kontroll på smittan, så att folk känner sig trygga i att gå ut i vardagen igen, säger Fredrik Sidahl om fordonsbranschens framtida efterfrågan.
Svårt bedöma
Han vill inte ge någon prognos om hur det kan gå. Samma inställning har Martin Sköld, docent vid Handelshögskolan i Stockholm, som studerar fordonsindustrin.
– Vi har inte varit i ett sånt här läge förut. Det är extremt svårt att bedöma effekterna för fordonsbranschen och den övriga ekonomin. Utan tvivel har ekonomin tagit skada. Man kan bara hoppas att skadan inte är alltför stor, säger han.