Lärare och elever jobbar ihop på äldreboenden

Äldreomsorgen behöver all personal den kan få. Gymnasieskolan kan inte undervisa sina vårdelever som vanligt. Sigtuna kommun har funnit sin egen lösning: Vårdlärare och deras elever förstärker gemensamt på äldreboenden.

Vård- och omsorgseleverna Marva Abdul Hakim och Barez Hemn Jamal på högst tillfälligt besök i Arlandagymnasiets lokaler. Coronapandemin har lett till att de varvar jobb på äldreboende med studier hemma.

Vård- och omsorgseleverna Marva Abdul Hakim och Barez Hemn Jamal på högst tillfälligt besök i Arlandagymnasiets lokaler. Coronapandemin har lett till att de varvar jobb på äldreboende med studier hemma.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Arbetsmarknad2020-05-03 10:08

– Vi byter om till likadana arbetskläder, vi jobbar tillsammans och vi äter matlåda tillsammans. Det fungerar fantastiskt bra, säger vårdläraren Malin Johansson Huzell.

Hon och kollegan Carina Bergstrand, båda med bakgrund som sjuksköterskor, tar emot på det tysta och nästan helt folktomma Arlandagymnasiet i Märsta. Här, liksom på andra gymnasieskolor, är det distansundervisning som gäller så långt det bara går. Men två av de totalt 54 eleverna på vård- och omsorgsprogrammet gör den här dagen ett kort skolbesök.

– Vi uppskattar verkligen att få gå ut i verksamheten och göra det vi läst om här i skolan. Det är en bra möjlighet för oss att utvecklas, säger andraårseleven Barez Hemn Jamal, som om en stund ska iväg till "sitt" äldreboende för ett eftermiddagspass.

Marva Abdul Hakim kommer precis från ett förmiddagspass. Hon är sistaårselev och alltså snart färdig undersköterska.

– Då vill jag fortsätta att jobba på äldreboende. Jag tycker om att arbeta med människor, så jag på rätt plats, säger hon.

Sökes: personal

Sigtuna kommuns upplägg tog form när äldreförvaltningen såg hur coronaviruset fick sjukfrånvaron att öka markant på äldreboendena. Förvaltningen frågade Arlandagymnasiet om vårdlärarna kunde gå in som sjuksköterskor och om några vårdelever kunde timvikariera. Svaret blev direkt "ja".

– I en krissituation sträcker människor på sig. Det märker vi på eleverna, säger Malin Johansson Huzell.

Hon understryker att äldreboendena på det här sättet fått vikarier med god kompetens.

– Man ska komma ihåg att flertalet av våra elever har nästan två eller tre års utbildning. Det är en resurs som är för värdefull för att inte användas.

Lärarna handleder

Normalt varvas elevernas utbildning på skolan med arbetsplatsförlagt lärande (APL), det vill säga praktik. Men APL förutsätter att arbetsplatsen ställer upp med handledare. Denna vår har det blivit ett övermäktigt åtagande på många håll i den hårt pressade vården och omsorgen. Sigtuna kommun löste detta genom att låta vårdlärarna vara elevernas/vikariernas handledare på var sitt boende.

– På fyra dagar lyckades äldreförvaltningen och skolan anställa och göra scheman, konstaterar Malin Johansson Huzell.

Båda lärarna ser enbart fördelar.

– I och med att vi är ute så pass mycket på boendena så kan vi också ha undervisningstillfällen där. Examinerar gör vi liksom i farten. Så eleverna får utbildning på plats och de får lön, säger Malin Johansson Huzell.

– Och kommunen har fått sommarvikarier som redan är inskolade, inflikar Carina Bergstrand.

Ett pusslande

Även om eleverna imponerat på sina lärare är allt inte lätt. Besöksförbudet tär.

– Det känns jobbigt även för oss när brukarna är ledsna för att de inte får besök av anhöriga. Det vi kan göra är att vara där, säger Barez Hemn Jamal.

– På vår avdelning finns möjlighet att prata via Skype eller Facetime. Det är bra att de i alla fall kan se varandra, säger Marva Abdul Hakim.

Lärarna tillstår att det krävts en hel del pusslande för att få utbildningen att rulla på för alla. Alla elever kan, vill eller får inte vikariera. Det gäller framför allt de yngre eleverna. Efter det att riktlinjerna nyligen skärptes tillåts ingen under 18 år tjänstgöra på boendena så länge det finns smittrisk.

– De allra flesta av våra elever har inte vårdat smittade – det finns särskild personal för det. Men vi har tagit hem de yngre och undervisar dem på "vanligt" sätt, säger Carina Bergstrand.

Alla elever ska dessutom få undervisning i andra ämnen, som svenska och engelska. Det går, tack vare att övriga lärare anpassat schemat.

– Eleverna har ökat sin kapacitet. Vi får nästan hålla tillbaka dem. De jobbar tre dagar i veckan och övrig tid är de hemma och tar itu med studierna. Jag tror att när pandemin är över så kommer vi att fortsätta arbeta på ett liknande sätt, säger Malin Johansson Huzell.

Det är en ovanlig situation men allt vi lär oss nu kommer vi att ha nytta av i framtiden, säger andraårseleven Barez Hemn Jamal om att ha delar av skolveckan förlagd på ett äldreboende.
Det är en ovanlig situation men allt vi lär oss nu kommer vi att ha nytta av i framtiden, säger andraårseleven Barez Hemn Jamal om att ha delar av skolveckan förlagd på ett äldreboende.
Fakta: Vård- och omsorgsprogrammet

Vård- och omsorgsprogrammet är ett av gymnasieskolans tolv yrkesprogram.

Eleverna läser bland annat ämnena hälsa, medicin, psykiatri och vård och omsorg.

Den som fullföljer utbildningen kan arbeta som undersköterska.

Programmet kommer att få en delvis ny utformning, i syfte att få en mer enhetlig utbildning över hela landet.

Omgörningen är ett steg mot att göra undersköterska till en skyddad yrkestitel.

Förändringen av programmet är tänkt att gälla från och med höstterminen 2021.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!