Det handlar om runt 20 000 anställda som permitteras, enligt Claes Eliasson.
"Det pågår en organiserad nedstängning av vår svenska verksamhet, med undantag för ett fåtal nyckelfunktioner. Det är med tanke på rådande omständigheter inte möjligt att bedriva affär vare sig här eller på andra marknader utan nu är det bättre att snabbt anpassa sig till rådande läge och samtidigt planera för en återgång", skriver Volvos koncernchef Martin Lundstedt i en kommentar.
En följdeffekt
Att verksamheten i Sverige gradvis stängs ner handlar enligt Volvos presschef i första hand om en följdeffekt av smittskyddsåtgärder som vidtagits i andra länder.
– Tittar vi på Frankrike och Belgien som häftigt begränsat möjligheten att producera så leder den personalbristen i de produktionsanläggningarna till en materialbrist i övriga systemet. Det leder till att det i stort sett är omöjligt att upprätthålla den normala verksamheten i bolaget, säger han.
– Då är det oerhört viktigt att skydda våra medarbetare genom att använda de verktyg som finns, exempelvis korttidspermitteringar.
Till vilket pris?
Korttidspermitteringarna som förhandlats fram med facket gäller från nästa vecka och tillsvidare, enligt Claes Eliasson.
– Tidsaspekten är svår att svara på. Det handlar i stort sett om när världen kommer tillbaks till normala omständigheter igen.
I pressmeddelande väcker Volvochefen också frågan om priset av att stänga ner hela samhällen.
"Vi måste hitta en balans i diskussionen om effekterna av covid-19 för att inte skada vare sig våra medborgares hälsa eller Sveriges ekonomi. Detta är en svår men nödvändig diskussion att ha, för att hjälpas åt att tillsammans ta oss ur en mycket svår situation och där vi behöver tänka både på kortsiktiga och långsiktiga effekter för samhället", skriver han.