Sedan smittspridningen började öka under hösten har flera utbildare ställt in sina kompetensutbildningar för yrkeskompetensbevis (YKB). Yrkesförare måste genomgå en sådan utbildning var femte år för att få köra tunga transporter.
Eftersom liknande problem funnits i hela EU antogs i våras ett temporärt avsteg från utbildningskravet i hela unionen – men dispensen löper ut vid årsskiftet.
Omkring 100 000 svenska yrkesförare behöver genomgå utbildningen under det kommande halvåret för att få fortsätta arbeta. Sverige har, tillsammans med andra länder, tryckt på för att EU:s regler ska förlängas, men ännu har inget besked kommit.
"Skyndsam hantering"
Nu vill Moderaterna i stället att Sverige inför en förlängning av undantaget på nationell nivå för hela nästa år, och partiet har samlat en majoritet i trafikutskottet bakom förslaget.
– Ambitionen är att det ska fattas beslut i kammaren den 17 december. Vi har bett om skyndsam hantering eftersom det här brådskar, så att åkerier och chaufförer får besked, säger utskottsledamoten Maria Stockhaus (M).
Enligt Stockhaus är det sannolikt att EU beslutar om en förlängning av undantaget, men hon tycker det är viktigt att ett beslut kommer så snart som möjligt:
– Vi gör ju inte det här för att vi tycker det är kul, utan för att vi har kontakt med åkeribranschen som säger att den här fördröjningen skapar en oro och gör det svårt för dem att planera verksamheten.
Väntar på EU
Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) är angelägen om att dispensen ska förlängas, men säger att det bästa är om det sköts på EU-nivå. Frågan ska lyftas med EU:s ministerråd i början av nästa vecka, och om inget besked kommer snart vill även regeringen driva igenom nationell lagstiftning.
– Det här har jag redovisat för trafikutskottet. Jag har också lyft fram nackdelarna med att Sverige nationellt gör en lagstiftning, för det finns naturligtvis en stark poäng med att ha EU-samordning så vi inte har olika regler i olika länder, säger Tomas Eneroth.
Han påpekar också att fler personer har utbildats i år än under 2019, eftersom många utbildningar var öppna under sommaren. Det omedelbara problemet gäller alltså de förare som skulle ha utbildats i december och januari, vilket är ett par procent av Sveriges yrkesförare.
– Det är inte så att det här är stor utmaning för hela sektorn eller att livsmedelsleveranser hotas. Däremot är det otroligt bekymmersamt för enskilda förare och företag. Därför sätter vi maximal press på EU, säger Eneroth.