De höga norska skatterna på bland annat socker har de senaste åren varit en guldgruva för butiksägare på den svenska sidan om gränsen.
I takt med att allt fler har valt att åka på "Harrytur", som det lite nedsättande kallas i Norge när folk reser över gränsen för att handla billigare, har stora köpcentrum vuxit fram i bland annat Strömstad, Charlottenberg och Töcksfors.
Men nu är de vidsträckta parkeringsplatserna närmast tomma.
"Läget katastrofalt"
På Hypermat i Charlottenberg, Nordens största matbutik, kommer normalt omkring 80–85 procent av kunderna från Norge.
– Och det är ändå en väldigt låg siffra i sammanhangen. Många har uppemot 95 procent eller kanske ännu högre, säger vd:n Kaj Hänninen till TT.
– Läget är katastrofalt. Det är precis som att man stängt av en kran.
Även de andra butikerna i det stora köpcentrumet har tvingats dra ner på öppettiderna och har permitterat sin personal. Flera mindre butiker har också stängt helt, berättar Kaj Hänninen.
– Vi är två veckor före påsk, de här tiderna brukar vara riktigt bra. Men så är det ju inte nu. Det ser väldigt, väldigt mörkt ut, säger han.
– Nu handlar det om hur länge kassorna räcker.
"90 procent borta"
Även i Nordby shoppingcenter i Strömstad är läget tufft, konstaterar centerchefen Ståle Løvheim.
– Egentligen har jag pratat färdigt om det här. Det beskrivs väldigt negativt. Det vi fokuserar på nu är att så gott vi kan ta hand om våra anställda som kämpar på, säger han.
– Men när 90 procent av kunderna är borta förstår nog alla att det är tufft.
Handeln över den norsk-svenska gränsen är ett vanligt år en mångmiljardindustri och har skapat ett stort antal arbetstillfällen, inte minst i norra Bohuslän och i Värmland. Nu har mycket av den gränsöverskridande verksamheten tvärstannat på bara ett par veckor.
Enligt Alexandra Pfeiffer, som jobbar med internationell handel på Handelskammaren Värmland, är läget dock väldigt olika i olika branscher.
– Vi hör om tomma parkeringsplatser utanför köpcentren, men också om företag som det går bra för trots det som pågår, säger hon.
– Till exempel finns det speditörsbolag som är specialiserade på gränshandel som det går bra för. Så det ser väldigt olika ut beroende på vilken bransch man är i.