Frågan hur mycket skyddsutrustning personal inom äldrevården behöver då de arbetar med coronasmittade vållar strid. Kommunal hotar med fler skyddsstopp om inte personalen får använda munskydd tillsammans med visir. I förra veckan stoppades arbetet på ett äldreboende i Stockholm på grund av att munskydd inte ansågs nödvändigt. Kommunal betraktade då beslutet som giltigt för även andra arbetsplatser inom äldrevården, men myndigheterna vill inte se det så. Arbetsmiljöverket, Folkhälsomyndigheten, Inspektionen för vård och omsorg (IVO) och Socialstyrelsen gick under påskhelgen ut i ett gemensamt uttalande om att varje fall ska prövas för sig.
"Vi bedömer varje skyddsombudsstopp utifrån de förutsättningar som råder på det specifika arbetsstället. Om situationerna ser likvärdiga ut så blir kraven likvärdiga. Men det får vi titta på i varje fall, vi får hantera de skyddsombudsstopp som kommer in", skriver Håkan Olsson, ställföreträdande generaldirektör på Arbetsmiljöverket till TT.
Arbetsgivarsidan, Sveriges kommuner och regioner (SKR), har välkomnat beskedet från myndigheterna, vilket retar upp Kommunal.
Men SKR kan inte gå in och ge sina medlemmar några rekommendationer om skyddsutrustning, förklarar Caroline Olsson, chef på avdelningen för arbetsgivarpolitik på SKR.
– Vi gör inga egna bedömningar. Det är det Folkhälsomyndigheten och Arbetsmiljöverket som gör, och beslutet från Arbetsmiljöverket var kortfattat, säger hon.
Rekommendationer utan detaljer
Folkhälsomyndigheten ger inte några detaljerade regler för hur personal ska vara utrustad i olika situationer. I stället står att "visir (ska) användas vid arbetsmoment som innebär risk för kontakt med kroppsvätskor. Om visir vid riskbedömning inte bedöms helt skydda mot stänk mot munnen kombineras det med munskydd", enligt rekommendationen som uppdaterades för ett par veckor sedan.
Caroline Olsson förklarar att nyckeln är de lokala riskbedömningarna, då varje arbetsmoment ska gås igenom, och behovet av utrustning ska anpassas efter risken. Hon berättar att SKR ger kommunerna stöd för att göra riskbedömningarna. Enligt henne är det väldigt viktigt för arbetsgivarna att personalen har rätt skyddsutrustning.
Goda rutiner
– Arbetsgivaren är skyldig att göra riskbedömningar. Det ska ske tillsammans med skyddsombuden på varje arbetsplats. Det viktigaste för att hitta goda rutiner är att ha en god dialog.
Arbetsmiljöverket är också inne på vikten av den goda dialogen. "Det är arbetsgivaren som har arbetsmiljöansvaret och det är oerhört viktigt att arbetsgivaren gör en riskbedömning, så att alla anställda kan jobba säkert. Det handlar om att identifierar riskerna i olika arbetsmoment och hur de kan motverkas, till exempel genom att ändra arbetssätt, arbetsinnehåll eller genom personlig skyddsutrustning. Här är dialogen mellan arbetsgivare, fackliga företrädare och skyddsombud mycket viktig för att hitta hållbara lösningar", skriver Håkan Olsson.
Men mitt i krisen ser det alltså ut att bli strid, med allt fler skyddsstopp av arbetet i stället.
TT: Är det läge att göra ett omtag, och låta personalen få den skyddsutrustning de efterfrågar i krisen?
– Det är läge att ha en löpande dialog, och skapa god dialog. Men också att ge stöd för riskbedömningar, och förlita oss på de råd myndigheterna ger, säger Caroline Olsson.