Volvo rullar igen – "jättestort signalvärde"

När Europas bilfabriker startar, tänds ett hopp om framtiden hos underleverantörerna.
–Det har ett jättestort signalvärde, säger Fredrik Sidahl i leverantörsorganisationen FKG om Volvo Cars omstart som inleds på fredagen.

Även hos underleverantörerna startas maskiner när bilfabrikerna drar igång igen. Här tillverkas plåtkomponenter hos Nordiq Group i Habo, norr om Jönköping, som främst gör delar till lastbilstillverkarna Volvo och Scania. Arkivbild.

Även hos underleverantörerna startas maskiner när bilfabrikerna drar igång igen. Här tillverkas plåtkomponenter hos Nordiq Group i Habo, norr om Jönköping, som främst gör delar till lastbilstillverkarna Volvo och Scania. Arkivbild.

Foto: Adam Ihse/TT

Arbetsmarknad2020-04-17 05:50

Cirka 80 000 personer har under den senaste tiden varit korttidspermitterade från något av de omkring 1 200 företagen i Fordonskomponentgruppen (FKG).

– Förmodligen kommer många fortfarande att vara korttidspermitterade under uppstartsperioden, säger Fredrik Sidahl, vd i FKG.

Volvo Cars börjar bygga karosser på sin anläggning i Göteborg under fredagen. I själva bilfabriken görs omstarten av nattskiftet som stämplar in på söndag kväll.

Kör – sen ledigt

Underleverantörerna välkomnar Volvos planering av igångsättandet.

– De kör ett begränsat antal dagar i veckan, och har sedan ledigt. Det innebär att leverantörer kan följa Volvos takt och utnyttja sin egen korttidsvecka, säger Fredrik Sidahl.

– Det finns ingen som kör fullt ännu i Europas bilindustri, påpekar han.

Men fler än Volvo startar i begränsad omfattning, bland dem Volkswagen och Daimler under nästa vecka.

Samtidigt måste en mängd små och stora leverantörer komma igång. Även FKG:s medlemsföretag får i sin tur leveranser från många håll.

– Detta är ett nätverk. Det är vanligt att man har leveranser från Spanien, Frankrike, Tyskland och Baltikum för att tillverka en enda komponent som sedan skickas till bilfabriken, säger Fredrik Sidahl.

Flyg inte billigt

I Kina är bilindustrin igång efter coronastoppet sedan en tid tillbaka.

– Men det tar ytterligare några veckor innan leveranser hinner hit med båt. Vi kan inte räkna med ett normalt fartygs- och containerflöde förrän i slutet av maj.

Under tiden flygs särskilt viktiga komponenter från Kina till Europa.

– Till en vansinnig kostnad, beskriver Fredrik Sidahl.

Unik uppförandekod

I samband med omstarten har fordonsbranschen i Europa antagit en uppförandekod om att företag ska vara hänsynsfulla mot varandra och personalen.

– Den är en unik viljeyttring. Detta har inte hänt förut. Men det har ju inte covid-19 heller, säger Sidahl.

– Den handlar först och främst om hur man behandlar sina anställda på arbetsplatsen, till exempel genom att hålla avstånd även om produktionstakten påverkas. Och det är inte rätt tid för företag att bråka om klausuler i kontrakt, om förseningsavgifter eller så. Vi behöver samarbeta i god anda för att få detta att flyta, säger Fredrik Sidahl.

Koden har skrivits under av Acea, som organiserar Europas biltillverkare, och Clepa, som organiserar underleverantörerna.

Fakta: Stopp i fordonsindustrin

Alla de tre stora svenska fordonstillverkarna stoppade sin produktion i mitten eller slutet av mars på grund av coronapandemin.

De direkta orsakerna var omsorg om personalens hälsa, svårigheter att få säkra leveranser från underleverantörer på olika håll i världen, och bristande efterfrågan.

Totalt har mer än 60 000 anställda berörts hos Volvo Cars, lastbils- och busstillverkaren AB Volvo, samt Scania.

Omkring 80 000 personer har varit korttidspermitterade hos fordonsindustrins svenska underleverantörer.

Flera stora fackförbund, bland dem IF Metall och Unionen, har tecknat avtal med arbetsgivarna om korttidsarbete (även kallat korttidspermittering) under coronakrisen. Det innebär att staten åtagit sig att stå för ungefär halva lönekostnaden, medan den anställde går ner i arbetstid och får behålla nästan hela lönen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!