Ny rapport: Hälften använder AI för att fuska

Många unga använder AI för att fuska i skolan, enligt en ny rapport. Men gränserna är otydliga.
–För en del ungdomar är det inte självklart att det här är fusk, säger Ulrik Hoffman, vd för Ungdomsbarometern.

Något fler killar än tjejer använder AI, såväl på fritiden som i skolan. Arkivbild.

Något fler killar än tjejer använder AI, såväl på fritiden som i skolan. Arkivbild.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Artificiell intelligens2023-08-29 06:00

Undersökningsföretaget har i rapporten "Back to school" tittat generellt på 15–24-åringars inställning till den kommande hösten såväl inom skolområdet som det allmänna måendet. Även AI-området tas upp i rapporten. Av de drygt 1 000 svarande säger 54 procent att de någon gång använt AI till en skoluppgift på ett sätt som de själva tror inte var tillåtet.

– Jag är lite förvånad över att det är så pass många. Men man måste se det i ljuset av att de flesta heller inte vet ifall det finns regler kring användandet av AI på skolan, säger Ulrik Hoffman och betonar att AI inte bara är Chat GPT.

– För ungdomar har AI mycket bredare användningsområden. Det kan vara allt från matlagning och träningstips till att skriva poesi eller redigera bilder.

40 procent av eleverna svarar att de inte vet om det finns AI-regler i skolan, 33 procent säger att det finns och 27 procent att skolan inte har några.

– Det kommer att vara ett stort jobb för många skolor under hösten, att reda ut de här frågorna. Vad är tillåtet och inte?

Otydliga gränser

I en intervju med TT tidigare i augusti sade Peter Karlberg, undervisningsråd på Skolverket, att myndigheten "inte ser något fog för att peka med hela handen" på AI-området. I stället vill Skolverket att lärare "ser över sina arbetssätt".

Hoffman betonar att gränsdragningen för vad som kan klassas som AI-fusk inte är lätt, inte heller för ungdomarna.

– AI genomsyrar många aspekter i livet för ungdomarna. Det får man komma ihåg även när man pratar om användningen i skolan. Det används inte bara för att fuska, det är något större.

Fusk eller hjälp?

Enligt Hoffman kan en del av fuskdebatten möjligtvis förklaras med en attitydskillnad mellan olika generationer.

– Att ta upp mobilen under ett prov och be om svaret det är klart att det är fusk. Men om du får en hemuppgift, vad är skillnaden i att använda stavningskontrollen i Word eller att be Chat GPT förbättra texten? Det ena har vi gjort jättelänge, det andra skulle nog många säga är fusk.

Hoffman slår ett slag för att skolorna utvecklar en AI-policy tillsammans med eleverna.

– Det kommer vara svårt här och nu att ta fram en nationell AI-policy för användning i skolan att luta sig mot, som kan ha en livslängd på 10 år. Man får vara beredd på att ändra på den.

Fakta: Chat GPT

Chat GPT har skapats av företaget Open AI och är en tjänst (textrobot) som tränats i att generera text. Den kan enligt utvecklarna svara på uppföljningsfrågor och rätta sig själv.

Roboten har lärt sig konversera genom att analysera enorma mängder texter från internet. Den fick stort genomslag under hösten 2022.

Open AI grundades 2015 av några techentreprenörer, bland andra nuvarande vd:n Sam Altman samt Elon Musk, och är baserat i San Francisco. Uppdraget är att bygga artificiell intelligens som ska vara till nytta för mänskligheten.

Techjätten Microsoft har investerat mångmiljardbelopp i Open AI och integrerat Chat GPT i söktjänsten Bing.


Fakta: Artificiell intelligens

Tanken med artificiell intelligens (AI) är att efterlikna den mänskliga hjärnans förmåga att inhämta kunskap, dra slutsatser, planera, lösa problem eller att tolka resultat.

AI är vanligt förekommande i fiktion och tar då ofta en form som är långt ifrån var tekniken befinner sig i verkligheten. En mänskligt tänkande robot, generell artificiell intelligens, anses i vetenskaplig bemärkelse i princip omöjlig. AI blir dock allt vanligare i vardagen i allt från så kallade chattrobotar som kan användas i kundtjänster till analyserande AI som ur en stor mängd data kan komma fram till en diagnos eller optimal färdväg.

Forskningsområdet fick sitt namn under 1950-talet och har inslag av matematik, informationsteknik, filosofi, lingvistik, psykologi, kognitionsvetenskap och hjärnforskning. Verktygen är oftast algoritmer av olika slag, där en algoritm kan beskrivas som en systematisk procedur som i ett antal steg anger hur ett visst problem ska beräknas eller analyseras. Exempelvis en karttjänst i mobilen som ger förslag på snabbaste bilväg till ett specifikt resmål baserat på tillgänglig data om distans och trafiksituation.

Källa: Nationalencyklopedin, Nature


Fakta: Undersökningen

Ungdomsbarometern genomför varje år en digital enkätundersökning – generationsrapport. Den riktar sig till unga i Sverige som är 15–24 år.

I generationsrapport 2023, där 16 295 personer svarade, uppgav bland annat 55 procent att de tycker samhällsutvecklingen är helt eller delvis på väg åt fel håll. 45 procent tyckte att samhällets framtid ser mörk eller ganska mörk ut, en ökning med 21 procent jämfört med 2014.

Undersökningen back to school genomfördes 7 juli–2 augusti och besvarades av 1 037 personer.

75 procent säger att de använt sig av generativ AI (som Chat GPT) under året. Något fler killar än tjejer använder AI i skolan. 33 procent av de killar som använt AI tror sig upprepade gånger ha använt det till en skoluppgift på ett sätt som inte var tillåtet. För tjejer är den siffran 21 procent.

Källa: Ungdomsbarometern

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!