“Du har ett meddelande i appen Alltid öppet. Logga in i appen för att ta del av meddelandet” står det i sms:et, som många tog emot mitt i natten. Meddelandet gäller ett kvalitetsregister för alla som har provtagits, testats för eller vaccinerat sig mot covid-19.
Kvalitetsregister finns för många typer av diagnoser och det vanliga är att patienter får frågan om att delta i samband med behandlingen. Registret används för att studera kvaliteten på vården och är helt anonymt, men patienter kan välja att avstå. Under förvirringen i början pandemin gick informationen om kvalitetsregistret för covid-19 inte ut som den brukar och Karolinska sjukhuset, som ansvarar för det i region Stockholm, valde därför att tydliggöra det under natten.
Anledningen till att det gick ut under natten är för att belastningen är högre på dagen, säger universitetssjukhusets presschef Bo Albertsson. Sms:et skickades ut mellan klockan 21.30 och 07.00.
– Jag förstår att om man sover och får ett sms från vården så blir man nyfiken och lite orolig, det blev jag också. Men det är helt enkelt för att inte störa andra tjänster i appen på dagtid, säger han.
500 000 personer tros ha fått sms:et och under morgonen var appen Alltid öppet svår att öppna för flera användare.
– Vi har en ambition att få informationen så tidigt som möjligt men vi kanske borde ha funderat på att skicka ut det på dagen, säger Bo Albertsson.
Flera personer berättar också att de fått ett meddelande med erbjudande om en tredje dos vaccin, vilket kan bero på en bugg, uppger Stockholms läns sjukvårdsområde för TT.