– Fordon finns, men någon måste köra dem, säger Anna Grönlund, vice vd på Sveriges bussföretag.
Det finns betydande oro inför att Trafikverket under natten till söndag lägger om till ett nytt och mycket omfattande digitalt planeringssystem. Om det inte fungerar i alla delar finns en stor risk för inställda och försenade tåg.
Men i så fall borde ju bussar kunna täcka upp på de sträckor som drabbas, tänker kanske vissa. Riktigt så ser det dock inte ut.
En faktor som enligt branschen försvårar vid krisartade lägen är EU:s förordning om kör- och vilotid som bland annat reglerar hur länge en busschaufför får jobba utan vila.
– Det är klart att det ska finnas regler för kör- och vilotider, det finns för all vägtrafik, men när det gäller exempelvis snöröjning där man också upplever svåra situationer finns det ett undantag i förordningen. Det innebär att man kan göra vissa avsteg från regelverket när det blir krisläge, säger Grönlund.
Längre arbetsdagar
Sveriges bussföretag vill därför se att även bussbolagen får möjlighet att göra avsteg från regelverket.
TT: Ser du några potentiella risker med att införa ett sådant undantag?
– Nej, vi har ju lutat oss mot de undantag som gäller för exempelvis snöröjning och där har man så vitt jag vet inte sett några ökade olycksrisker.
TT: Men kan man inte hävda att det är en viss skillnad på snöröjning och passagerartrafik?
– Jag tänker att snöröjning med stora fordon på vägar med trafik också är en väldigt svår uppgift och busstrafiken är i dag det säkraste sättet att färdas på väg.
Ålderstigen yrkeskår
Ett annat problem är bristen på personal.
Under pandemin tvingades många bussbolag göra sig av med förare. De bolag som sysslar med turist- och beställningstrafik, som ofta kör ersättningsbussar, drabbades särskilt hårt enligt Grönlund.
– Och nu när det har börjat rulla igen är det brist på personal, det finns helt enkelt inte förare, säger hon.
Bussbranschen hade redan före pandemin problem med en ålderstigen yrkeskår – fyra av tio busschaufförer är över 60 år och stora pensionsavgångar väntar.
– Vi behöver rekrytera ungdomar, men det kan vi inte göra mot bakgrund av de regelverk som finns i dag.
Risk för bussbrist
Reglerna för bussförare innebär begränsningar för utbildade bussförare. Kortfattat kan man säga att de som inte genomgått gymnasieutbildning för att bli busschaufför inte får köra sträckor som överstiger fem mil förrän de har fyllt 23 år.
– Och då faller till exempel den här typen av tågersättande trafik bort, säger Grönlund, som vill att reglerna görs om.
TT: Om det blir problem med Trafikverkets nya system i helgen, då kan det helt enkelt bli så att det inte går att ordna fram ersättningsbussar till alla sträckor?
– Ja, svarar Anna Grönlund.