HĂ„rd kritik mot SOS Alarm – svarar för lĂ„ngsamt

SOS Alarm svarar pÄ larmnumret alldeles för lÄngsamt, visar Riksrevisionens granskning. Bristande och outvecklad styrning har gjort larmcentralens verksamhet ineffektiv. SOS Alarm hÀvdar att svarstiderna förbÀttrats avsevÀrt de senaste mÄnaderna.

SOS Alarm brister i sitt uppdrag, enligt Riksrevisionens nya granskning. Arkivbild.

SOS Alarm brister i sitt uppdrag, enligt Riksrevisionens nya granskning. Arkivbild.

Foto: Johan Nilsson/TT

Inrikes2023-12-07 08:04

SOS Alarm har som mÄl att den som ringer 112 ska fÄ svar inom Ätta sekunder. Riksrevisionens granskning som publicerades pÄ torsdagen visar att larmcentralen inte nÄtt mÄlen de senaste tio Ären. Den visar ocksÄ att svarstiderna varierar beroende pÄ var i Sverige du bor.

Riksrevisionen skriver att antalet svarstider pÄ över tre minuter ökar, vilket enligt SOS Alarms egna bedömningar kan utgöra risk för patienten.

Regeringens styrning brister

Riksrevisionens bedömning Àr att regeringens styrning, som hÀlftenÀgare och uppdragsgivare, har varit alldeles för svag. Ett exempel pÄ det Àr att det i avtalet med SOS Alarm inte finns nÄgra skrivningar om vad som hÀnder nÀr larmcentralen inte nÄr mÄlen.

Myndigheten för samhÀllsskydd och beredskap (MSB) Àr den myndighet som har tillsyn över larmcentralen, vilken ocksÄ har brister, enligt Riksrevisionen.

“Till exempel utgĂ„r den inte frĂ„n lagstiftning, förordning eller föreskrift, och MSB saknar möjligheter att tvinga SOS Alarm till Ă„tgĂ€rder,” skriver Riksrevisionen.

Finns inte i lagen

I dag finns det inga skrivningar om SOS Alarm i lagen. Nu rekommenderar Riksrevisionen att regeringen tar fram ett lagförslag, nÄgot som tidigare föreslagits av en statlig utredning frÄn 2018.

"Att det inte finns nÄgon sÀrskild författningsreglering av denna samhÀllsviktiga funktion Àr anmÀrkningsvÀrt, och gör ansvar, roller och skyldigheter mindre tydliga. Dessutom försÀmrar det tillsynens förutsÀttningar och förmÄga att upptÀcka brister", sÀger riksrevisor Helena Lindberg i ett pressmeddelande.

I vÀntan pÄ lagförslag rekommenderar Riksrevisionen regeringen att exempelvis se över det tillsynsuppdrag som MSB har att det ska stÀllas högre krav pÄ SOS Alarm.

Klarar numera mÄlen

SOS Alarms vd Madeleine Raukas tycker att det Àr bra att Riksrevisionen genomfört en granskning av verksamheten.

– Jag vĂ€lkomnar granskning, vi Ă€r vana vid granskning. Vi Ă€r ett viktigt företag för Sverige.

Madeleine Raukas sÀger att hon pÄbörjade ett förÀndringsarbete förra hösten nÀr hon tilltrÀdde. De senaste tre mÄnaderna har svarstiderna legat under mÄlet pÄ Ätta sekunder.

– Vi har sedan förra Ă„ret förbĂ€ttrat vĂ„ra svarstider med nĂ€stan 60 procent mot föregĂ„ende Ă„r, vilket Ă€r en avsevĂ€rd skillnad.

En av anledningarna till att svarstiderna förbÀttrats Àr att företaget anstÀllt över 350 nya medarbetare och att personalomsÀttningen minskat.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!