I somras infördes en lag om tobaksfria nikotinprodukter. Lagen kräver särskild måttfullhet vid marknadsföring, bland annat att den inte får vara påträngande, uppsökande eller uppmana till bruk av produkterna, skriver Konsumentverket i ett pressmeddelande.
Verket har mellan augusti och oktober förra året granskat tolv företags marknadsföring av produkterna och hittat flera "klara överträdelser av lagen".
Det handlar bland annat om bilder, filmer, ljud och ljus, text eller påståenden som bryter mot särskild måttfullhet.
Vidare hittade Konsumentverket marknadsföring av gratisprover och gåvor som uppmanar till bruk av tobaksfria nikotinprodukter.
Marknadsföringen får heller inte riktas särskilt till eller skildra barn eller ungdomar under 25 år. Men i granskningen har Konsumentverket noterat att den i stor omfattning finns i sociala medier och att den i flera fall har utformats på ett sätt som riskerar att attrahera en yngre målgrupp.
"Vi förutsätter nu att berörda bolag ser över sin marknadsföring så att den är förenlig med gällande rätt. Om vi upptäcker att det inte har skett några förbättringar kan det leda till enskilda tillsynsärenden", säger Astrid Hjertaker, jurist vid Konsumentverket, i pressmeddelandet.