– Det hela avlöpte väldigt lyckligt så vitt jag vet. Inget konstigt inträffade under tiden, säger Christine Lindén, ledningscentralsoperatör vid Kustbevakningen, till TT.
Det som gjorde bärgningen till ett delikat arbete – fartyget gick på grund redan i torsdags morse – är risken för oljeläckage i samband med bogseringen. Både skrovet och botten behövde undersökas av dykare så att fartyget kunde dras åt ett håll utan att orsaka fler skador.
Även Transportstyrelsen var där för att inspektera och göra en riskanalys, med tanke på det potentiella oljeutsläppet.
– De lyckades uppenbarligen dra loss henne utan att fler skador uppstod på skrovet, säger Lindén.
Fick blackout
Det var vid niotiden på torsdagsmorgonen som lastfartyget förlorade sin manöverförmåga och gick på grund.
– Hon fick en så kallad blackout, och förlorade strömmen. Då förlorades styrförmågan för en kort stund, säger Lindén.
Det 131 meter långa fartyget drev upp på en sandbank.
– Av alla grund man kan gå på så är en sandbank bland de mest skonsamma mot skrovet, sade Valdemar Lindekrantz, kommunikatör på Kustbevakningen, under gårdagen.
Lossades vid 17-tiden
Fartyget stötte emot sandbanken med stäven först. Bränsletankarna finns i aktern, som alltså inte haft någon kontakt med grundet.
Enligt Örnsköldsviks Allehanda var fartyget loss från sandbanken vid 17-tiden på midsommarafton.
Koningsborg är registrerat i Nederländerna. Det är fullastat med timmer och var på väg med slutdestination Casablanca i Marocko, enligt SVT Nyheter Västernorrland.
Det finns inga misstankar om brott kring händelsen. Fartyget hade lots ombord när det förlorade manöverförmågan.