Problemen hos Tele2 påbörjades redan under måndagen och fortsatte under tisdagen, bekräftar Tele2 på sin hemsida. Med anledning av detta kunde privat- och företagskunder uppleva problem med att ringa, speciellt till andra operatörer. Många hade inte heller möjlighet att larma 112 om det skulle uppstå ett behov av det.
– Det är oerhört allvarligt och inte ok, sa Louis Ekman presschef Tele2 till Sveriges Radio tidigare idag.
Tele2:s tekniker har under dagen arbetat med att lösa problemet som nu ska vara åtgärdat.
– All trafik fungerar sedan klockan 14.20. Vi kommer nu att börja analysera och utvärdera felet, säger Tele2:s presschef Louise Ekman till TT.
Det var bara röstsamtalen som påverkades och datanätet fungerade som det skulle. Därför var det möjligt att nå andra med tjänster som Messenger, Wasup och facetime.
För de som ville nå 112 och inte kunde fanns ändå en lösning enligt presschefen:
– Man kan alltid plocka ut sim-kortet och för att kunna nå 112.
Då ringer man utanför Tele2.