Mellan 15 och 200 personer kan ställa sig i kö hos Försäkringskassan beroende på ärende. När köerna till de olika avdelningarna är fulla avslutas samtalet för nya inringare med uppmaning om att återkomma senare.
– Det är beklagligt, säger Lotta Jernström.
Kortade telefontider
Att det är svårt att nå Försäkringskassan beror på dess ansträngda ekonomiska situation som gjort att myndigheten tvingats korta telefontiderna.
– Vi behöver spara och då prioriterar vi självklart utbetalningarna. Vi vill kunna använda vår personal till det som är viktigast.
TT: Är inte möjligheten att kunna nå er på telefon viktig?
– Det är viktigt, men när vi är tvungna att ställa arbetsuppgifterna mot varandra så är det prioriterat att de som är beroende av våra utbetalningar för sin försörjning får sina pengar.
Telefontiden har minskat successivt sedan den första augusti i år. Och den första december minskar de ytterligare. Då kommer öppettiderna vara mellan klockan 09 och 13 på vardagar.
– Vi vet att vår tillgänglighet är viktig för många och det är såklart beklagligt att vi har behövt sänka vår ambitionsnivå, framför allt för möjligheten att nå oss på telefon.
Rekommenderar brev
Försäkringskassan rekommenderar att antingen skicka brev eller att vända sig till ett servicekontor för att få hjälp. Mejl är inte någon rekommenderad kommunikationsväg, säger Jernström.
– Den vanligaste frågan vi får är "när kommer mina pengar". Det går inte fortare för att man ringer och frågar. Det är inte så mycket man kan göra, pengarna kommer när vi har handlagt ärendet. Och ju mer tid vi får att göra det desto fortare går det.
Men de personer som har regelbundna utbetalningar från Försäkringskassan får, precis som pensionärer, pengarna på ett fast datum, säger Lotta Jernström. Och de pengarna kommer att komma det datumet.
– Sedan om du har varit i Tyskland och åkt skidor och brutit benet och ligger ute med pengar för akutvård och vill ha tillbaka dem – en sådan utbetalning kanske tar lite längre tid.