Så väcker du barns bokhunger

Det kan ju vara så mysigt, roligt och spännande. Men för barn, som fortfarande är i början av sitt läsande liv, kan det ta emot att sätta sig ned med en bok. Här är proffsens bästa tips på hur du drar med dig barn in i böckernas värld.

Jens Mattsson, skolbibliotekarie och barnboksförfattare, Höganäs.

Jens Mattsson, skolbibliotekarie och barnboksförfattare, Höganäs.

Foto: José Figueroa/Handout

Barn och ungdom2023-06-24 07:23

De som delar med sig av sin kunskap och erfarenhet är fyra bibliotekarier med örnkoll på ungas läsning och barn- och ungdomslitteratur: Heléne A Törnfeldt, Jonna Bruce, Jens Mattsson och Marcus Barbosa Ferreira.

De är eniga om att sommarläsning ska vara ett nöje. Men det är också viktigt för barn att läsa under sommarlovet:

– Annars tappar de sin läskondition och då ligger de så mycket back när de börjar skolan igen, förklarar Heléne A Törnfeldt.

Hur får jag barnen att vilja läsa böcker under sommarlovet?

Experterna: Läs själv! Läs högt!

– Det handlar om att hitta rätt bok till rätt läsare. Sommarläsningen måste vara lustfylld för att bli av. Föräldrar har i regel ingen jättebra koll, men de har ett bibliotek att vända sig till där de som jobbar faktiskt är experter, säger Jens Mattsson.

– Jag tror att det är viktigt att också du som är vuxen tar en paus för att läsa. Då visar du att läsning är viktigt. Det hänger jättemycket på hur vi som föräldrar beter oss. Barn gör inte som de vuxna säger, de gör som de vuxna gör, säger Marcus Barbosa Ferreira.

– Högläsning kommer ofta i skymundan, men det är faktiskt ett sätt att tillsammans vara med på äventyr. Det kan man göra varje kväll under sommarlovet. Det kan locka in barnen i böckernas värld på ett annat sätt än att bara ge dem en bok och säga "läs!", säger Heléne A Törnfeldt.

– Man kan högläsa även för barn i tonåren. Med lite äldre barn kan man också ha en familjebokcirkel – alla läser samma bok och pratar lite om den, säger Jonna Bruce.

– Sedan är så klart mutor aldrig fel. Skärmtid brukar vara det mest eftertraktade. Ingen föds ju till läsare, det är en lång och svår process med många distraktioner på vägen. För att nå målet är alla tricks tillåtna, säger Jens Mattsson.

Hur kan jag fortsätta att stötta i läsningen?

Experterna: Visa intresse. Bli stammis på biblioteket. Bunkra.

– Visa intresse för barnets läsning. Ställ frågor som "vad tror du kommer att hända framöver i boken?" eller "är boken lik någon annan bok du läst?", säger Jonna Bruce.

– Besök bibblan en gång i veckan. Det kan man göra även på semesterresan – du kan få lånekort i vilken kommun som helst. Åker ni ut till landet – bunkra upp med böcker. Var inte snål, utan ta med många böcker så att man kan välja efter humör, säger Marcus Barbosa Ferreira.

Spelar det någon roll vad barnen läser, eller är all läsning bra?

Experterna: Allt som skapar läslust är bra läsning.

– All läsning är lika bra. Låt barnen läsa serietidningar, serieböcker eller faktaböcker. Låt dem smaka på olika genrer, säger Jonna Bruce.

– Det spelar roll – det måste vara något barnet gillar. Sommarläsning är ju i de flesta fall bara ett sätt att bibehålla läsförmågan och då kan man högaktningsfullt strunta i att det ska vara "rätt" sorts böcker, så länge de läser, säger Jens Mattsson.

– Sommarläsning ska vara glädjefylld, det får inte bli för mycket skola, säger Marcus Barbosa Ferreira.

Spelar det någon roll om barnet läser på papper eller på skärm?

Experterna: Skärm är inte fel men papper har sina fördelar.

– Undersökningar har visat att text på papper, som tryckta läroböcker, fungerar lite bättre för instudering. Men vid skönlitterär läsning har man inte sett några nämnvärda skillnader. Fast man kan bli störd av mejl, sms och annat om man läser på mobilen och inte en läsplatta. Och för yngre barn kan det vara roligt att ha en bok att hålla i, för då syns det tydligare hur mycket man har läst, säger Heléne A Törnfeldt.

– Det är inte fel att läsa på skärm. Problemet med det är att det är så enkelt att göra något annat i stället, säger Jens Mattsson.

Fakta: Fler tips

Erbjuda böcker och köpa dem som barnet eller tonåringen är intresserad av.

Ha en belöningstavla där barnet får poäng för läsning.

Ha ett lässchema att bocka av och tjäna pengar.

Bestämma lässtund (och skärmförbud) där både barn och förälder läser.

Göra läsningen till en skön stund med lite fika.

Läsa högt ur en bok för barnet eller ungdomen och sedan byta så barnet läser högt för föräldern ur en annan.

Ge bokversionen och fortsättningen av serien som barnet eller tonåringen tittar på.

Låta hela familjen ligga i samma säng och läsa ur varsin bok för att skapa mysfaktor och något att se fram emot.

Ge böcker i present som ”lyxig” grej.

Besöka inspirerande bokhandlare.

Fira utläst bok med god mat.

Källa: Föräldrars tips, ur Lärarstiftelsens rapport Ett läsvänligt hem


Fakta: Så läser svenska tioåringar

Läsförmåga: Den internationella studien Pirls mäter läsförmågan hos tioåringar. Den senaste rapporten, som presenterades i maj, visar på en kraftigt försämrad läsförmåga bland svenska tioåringar.

Detta beror på att andelen som har en hög nivå på läsförmågan sjunkit och andelen med svag läsförmåga (elementär eller under elementär nivå) stigit till den hittills högsta nivån i Pirls mätning.

Dessutom har de lässvagas resultat sjunkit, så att avståndet till de starkaste läsarna har ökat.

Studien visar vidare att läsförmågan blivit starkare kopplad till bakgrund. Det är främst elever från resurssvaga hem och elever på skolor i resurssvaga områden som fått sämre resultat.

Svenska tioåringars resultat i Pirls 2021, med 2016 års andelar inom parentes:

Avancerad nivå: 15 procent (14)

Hög nivå: 35 procent (43)

Medelgod nivå: 31 procent (31)

Elementär nivå: 14 procent (10)

Under elementär nivå: 5 procent (2)

Källa: Skolverket


Fakta: Så vanligt är det att läsa eller lyssna på böcker

48 procent av befolkningen i åldern 9–85 år läste bok en vanlig dag 2022.

Hur stor andelen var bland de yngsta (9–14 år) är inte särredovisat, på grund av låg svarsfrekvens.

I hela gruppen var tryckta böcker den mest använda boktypen (35 procent), därefter ljudbok (14 procent) och e-bok (7 procent).

Ljudboken fick dock mest tid: 80 minuter en vanlig dag. E-boken fick 60 minuter och den tryckta boken 53 minuter.

Läsning är vanligare bland kvinnor: 57 procent läste ur/lyssnade på en bok en vanlig dag, jämfört med 37 procent bland männen.

Källa: Mediebarometern 2022

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!