"Belarus politiska ledning bedriver ett cyniskt spel med människor som insats", säger utrikesminister Ann Linde (S) i ett uttalande som skickats till TT.
Den 25 maj återkallade Transportstyrelsen trafiktillståndet för Belavia-Belarusian Airlines för flygningar mellan Sverige och Belarus.
Då hade europeiska flygsäkerhetsmyndigheten Easa bland annat uppmanat alla europeiska flygbolag att undvika belarusiskt luftrum. I början av juni förbjöds sedan belarusiska flygplan att flyga över EU:s territorium och att landa på flygplatser i EU.
Spänt läge
Bakgrunden var att belarusiska myndigheter och flygvapnet tvingat ner ett Ryanairplan på väg mellan EU-länderna Grekland och Litauen i Belarus huvudstad Minsk.
Åtgärden motiverades med ett påstått bombhot. Oppositionsaktivisten Roman Protasevitj och hans flickvän Sofia Sapega tvingades av planet i Minsk.
Därefter har bolaget ansökt om att få återuppta trafiken till Stockholm.
Men på torsdagen – medan läget vid polsk-belarusiska gränsen blivit allt mer spänt under flyktingkrisen och tonen mer uppskruvad mellan EU och Belarus – sade svenska regeringen nej till bolagets ansökan för perioden 31 oktober 2021–26 mars 2022.
"Utökade sanktionsmöjligheter"
Enligt uttalandet från svenska UD är beslutet "i enlighet med EU:s förordning (EG) 765/2006, som slår fast ett förbud för flyg som drivs av belarusiska lufttrafikföretag att landa i, starta från, eller flyga över unionens territorium."
Ann Linde säger:
"På måndag samlas EU:s utrikesministrar i Bryssel. Jag ser framför mig att vi då kommer att fatta beslut om utökade sanktionsmöjligheter".