Sedan avregleringen av bilprovningen 2010 har antalet besiktningsstationer mer än fördubblats. Nationalekonomerna Osmis Habte och Jerker Holm har undersökt vad som händer när det finns flera stationer i ett område och det tillkommer en station.
Det visade sig att andelen godkända besiktningar ökade med 0,3–1,9 procent i de besiktningsstationstäta områdena. Sannolikheten att få bilen godkänd är därmed högre i områden med många bilbesiktningsstationer än i områden med få, hävdar forskarna.
Mjuka faktorer påverkar
– Den tolkning vi gör är inte att varje besiktningsingenjör står och tänker: "oj, här måste jag godkänna fler". Utan det kan vara mjuka faktorer som påverkar. Som att stationen tappar kunder och att det har öppnat en annan station som de pratar om på fikarasten och någon kollega kanske har fått gå ned i tjänst eller förlorat jobbet, säger Jerker Holm som är professor i nationalekonomi på Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.
Ökningen med 0,3-1,9 procent kan tyckas vara låg, men siffrorna är klart statistiskt signifikanta, försäkrar Holm. En ökning med 1 procent i andelen godkända bilar innebär en ökning med drygt 30 000 bilar som varje år godkänns vid första besiktningen.
Subjektiva bedömningar
Men det är inte detsamma som att det skulle rulla fler farliga fordon på vägarna.
– Det här innebär inte att vi säger att svensk bilprovning är värdelös på något sätt, säger Holm.
– Men att det finns ett visst utrymme för subjektiva bedömningar, det har fler än vi kommit fram till.
Studien som publicerats i Review of Industrial Organization baseras på drygt 22 miljoner besiktningar under åren 2010–2015.