Vagnarna som stod i lågor var tätt packade med så kallad träslipers, den typ av balkar som ligger under rälsen på järnvägar. För att komma åt att släcka tvingades räddningstjänsten lyfta bort alla slipers med hjälp av en grävmaskin – ett tidsödande arbete.
– Vi har precis lyckats få bort alla slipers från tågsetet, säger Johan Karlelid, räddningsledare vid räddningstjänsten i Älmhult, till TT vid 01.30-tiden.
Polisen spärrade av kring stationen så att räddningstjänsten skulle få utrymme att bekämpa branden.
Larm klockan 21.25
Larmet kom klockan 21.25 och godståget stod då vid järnvägsstationen i Eneryda, två mil nordost om Älmhult.
För att räddningstjänsten på ett säkert sätt skulle kunna släcka stängdes strömmen av. Ledningarna över tågspåret har dessutom påverkats av branden och ska nu undersökas av Trafikverket.
– Räddningstjänsten har släckt det som ska släckas. Vi har lämnat över till Trafikverket och de kommer att behöva göra ledningsunderhåll och kolla så att man har fungerande ledningar innan tågtrafiken kan släppas på, säger Johan Karlelid.
Utfärdade VMA
Järnvägen går precis vid Eneryda samhälle och röken låg i riktning mot bostadshusen. Därför uppmanades allmänheten i närheten att hålla sig inomhus.
– Vi har gått ut med ett VMA (viktigt meddelande till allmänheten) om att stänga fönster och ventilation eftersom röken legat mot byn, sade Carl Håkansson vid räddningstjänsten under kvällen.
Varningen drogs tillbaka klockan 02.15 och en utredning om hur branden startade kommer nu att göras.
– Det har framkommit uppgifter om att branden startade när det (tåget) lastades och att glöden har växt i hög hastighet. Men orsaken får olycksutredningen visa, sade Carl Håkansson.