– Polis och kustbevakning måste vara mer närvarande för att lagföra dem, säger Sweboats vd Mats Eriksson till Svenska Dagbladet.
Han menar att vattenskotrar lyder under sjölagen, vilket enligt honom innebär att det finns lagrum för polis och kustbevakning att lagföra, men att myndigheterna inte utnyttjat det.
Både Kustbevakningen och sjöpolisen säger sig ha sett en ökning av vattenskoterförare som saknar sjövett och säger att de gör vad de kan. Polisen i Stockholm uppger att Sjöpolisen har en särskild grupp som jobbar mot problematiken, och att den resursen "riktas dit behoven är störst".
Kustbevakningen uppger för SvD att man inte kan vara på alla ställen samtidigt, och håller inte med om kritiken om att man inte utnyttjar lagrummet.
– Vi rapporterar regelbundet vattenskotrar för hastighetsöverträdelser och sjöfylleri. Däremot när vattenskotrar stör, och kör runt och hoppar i vågor, så måste det inte vara något som strider mot sjölagen. Lagbrottet kan vara om man kör nära exempelvis en badplats. Då finns misstanke om vårdslöshet i sjötrafik och det rapporterar vi, säger vakthavande befäl Tomas Molldén till tidningen.