På dagarna: Stockholmare susar fram längs cykelbanorna på tvåhjuliga elsparkcyklar, kappor knäppta upp i halsen mot decembervinden.
På nätterna: Skåpbilar kryssar fram i staden med samma sparkcyklar som mål. De trasiga tas omhand, plockas upp och transporteras till reparation. De fungerande laddas, desinficeras och görs redo för en ny dag i huvudstadstrafiken.
Sedan coronapandemins början har användningen av elsparkcyklarna skiftat. Flera företag vittnar om förändrade resemönster, där kunderna i ett försök att undvika kollektivtrafik reser under längre sträckor än tidigare. Något som också innebär att elsparkcyklarna behöver underhållas tätare.
Saknar tillstånd
"Sedan vi återlanserade vår tjänst har våra partners sett en ökad arbetsbörda – när människor tar längre åkturer behöver elsparkcyklarna laddas mer frekvent", skriver Harry Porter, pressansvarig på Bird.
De partners han syftar på är de underleverantörer som utför underhållsarbetet. Något som inte alltid går rätt till.
Voi, Bolt och Bird – tre av de största aktörerna på den svenska elsparkcykelmarknaden – använder sig av flera underleverantörer för att utföra arbetet, men ett företag återkommer hos alla tre.
För Voi och Bolts räkning byter företaget de, ofta flera kilo tunga, batterierna på plats ute på gatorna. Är en elsparkcykel trasig plockas den upp och transporteras till lagning. Birds elsparkcyklar plockas alltid upp hela och körs till laddning.
Men företaget kör olagligt. Det saknar yrkestrafiktillstånd, vilket enligt lag krävs för att transportera gods i Sverige.
– Bedriver man yrkestrafik utan att ha yrkestrafiktillstånd så kan man dömas till böter eller fängelse. Man ska helt enkelt ha det, säger Emma Skarpemo, sektionschef för gods och buss på Transportstyrelsen.
Även beställaren kan dömas
Sedan 2018 finns det också ett utökad beställaransvar. Det innebär att även den som har beställt en otillåten transport – i det här fallet Voi, Bolt och Bird – kan dömas för brott.
– Det gäller alla i ledet för beställningen, varje enskild person som beställer en transport, säger Emma Skarpemo.
TT: Innebär det då också att beställaren har en skyldighet att kontrollera att tillstånd finns?
– Ja. Det står inte fastlagt hur kontrollen ska göras eller hur ofta, utan det skiljer sig från fall till fall. Det är polis och åklagare som får utreda om det är ett brott mot beställaransvaret i det enskilda fallet.
Poliskommissarie Erling Andersson jobbar med yrkestrafikfrågor på nationell nivå inom Nationella operativa avdelningen, Noa. Han berättar att det kan finnas gråzoner när det gäller yrkestrafiktillstånd.
– Det beror lite på vilket upplägg bolaget har. Men normalt sett: kör man gods och tar betalt för det, då ska man ha yrkestrafiktillstånd, säger han.
Saknar man yrkestrafiktillstånd kan man dömas till dagsböter eller fängelse i högst ett år.
– Detsamma gäller för den som beställer transporten, säger Erling Andersson.
"Gjort en miss"
Inget av de tre elsparkcykelföretagen vill ställa upp på en intervju, men två av dem ger skriftliga kommentarer.
Efter TT:s granskning meddelar Bolt att de har sagt upp underleverantören som saknar tillstånd – och istället tecknat avtal med en "lämplig ersättare".
"Att följa alla nödvändiga regler och föreskrifter är en central del i Bolts verksamhet. Följaktligen bör alla relevanta juridiska krav vara på plats hos underleverantörer som en förutsättning, detta är också reglerat i våra avtal med underleverantörer. Vi har vidtagit lämpliga åtgärder samtidigt som vi utreder frågan," skriver Nils Wijkmark, regionchef för norra Europa på Bolt.
Även Voi har avslutat samarbetet med företaget efter att TT kontaktat dem.
"Nu pågår en intern granskning för att förbättra vår process ytterligare för att se till att detta inte sker igen", skriver Eric André, Sverigechef på Voi.
Han skriver vidare:
"Vi tar vårt beställaransvar på stort allvar. I det här fallet har vi tyvärr gjort en miss som inte borde ha skett, men vi agerade omedelbart när det uppdagades. Nu granskar vi våra processer för att se till att det inte händer igen."