– Baserat på att beslagen av kokainförsändelser är större än vanligt är det rimligt att säga att Europa överöstes med kokain före nedstängningarna, säger Bob Van Den Berghe, högt uppsatt befattningshavare på FN:s kontor för bekämpning av narkotika och kriminalitet (UNODC).
Europeiska länder har stängt gränser och kraftigt begränsat folks rörlighet för att bromsa spridningen av viruset. Men narkotikasmugglarna har alltså agerat innan dessa restriktioner trädde i kraft. Och även efteråt pågår handeln, där smugglarna tar större risker med större försändelser i de containerfartyg och transportflygplan som ännu är i trafik.
– Den globala pandemin har inte, som det ser ut nu, haft någon effekt på narkotikaförsändelserna sjövägen, säger Michael O'Sullivan vid det EU-finansierade organet MAOC, som särskilt bekämpar knarksmuggling till havs.
Större beslag
I själva verket växer beslagen. Under det första kvartalet i år beslagtog UNODC 17,5 ton kokain som skulle till Europa i hamnar i Sydamerika, mest i Brasilien. Det är nära 20 procent mer än under samma period i fjol.
Förklaringen ligger delvis i att försändelserna är färre men mycket större nu, och uppemot sju ton kokain har hittats i enstaka tillslag.
– Vi var vana vid att betrakta ett beslag på ett ton som en viktig operation, säger Kristian Vanderwaeren, chef för det belgiska tullverket.
Även i pandemins tid måste livsmedel skickas mellan länderna – och det är något som även knarksmugglarna vet.
Kokain i bläckfisk
Ofta göms kokain i laster av frukt, grönsaker och andra matvaror från Sydamerika. Ett beslag i år av fem ton kokain i hamnen i Antwerpen i Belgien låg i en kylcontainer som i övrigt innehöll sydamerikansk bläckfisk.
Leveranser av mat används också när knark ska gå genom leveranskedjorna mellan smugglare, langare och brukare.
Polisen i bland annat Irland, Malaysia, Spanien och Storbritannien har rapporterat att livsmedelstransporter används för att dölja kokain, marijuana, ketamin och ecstasy, varnar Interpol sina 194 medlemmar.
"Nedstängningar av hela länder har kraftigt ökat efterfrågan på hemleveranser av mat och budchaufförer är en vanlig syn på i övrigt öde gator", skriver interpol i varningen.