Efter flera års klagomål på vattenskoterförare som buskör och skapar oro fick Transportstyrelsen ett regeringsuppdrag i somras att ta fram ett förslag till förarbevis och obligatorisk utbildning. Nu har myndigheten presenterat sitt arbete.
– Det här kommer att underlätta förutsättningarna att skapa ordning och reda på sjön, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S).
Alla som kör vattenskoter föreslås genomgå en utbildning på en till två dagar för att få ett förarbevis.
– Jag tycker att det är bra att man tar fram både en teoretisk och en praktisk utbildning, men också att man hittar en modern ordning med digitalt förarbevis, säger Tomas Eneroth.
"Inte en sommar till"
Kravet på förarbevis ska börja gälla 1 januari 2022 enligt förslaget.
– Jag vill gärna att vi har en ordning redan nästa sommar. Jag vill inte uppleva en sommar till som den vi hade med förare som respektlöst körde nära badgäster och bröt mot regler vi har på sjön, säger Tomas Eneroth.
Han säger att möjligheten att gå fortare fram ska prövas, men han påpekar samtidigt att det är tusentals vattenskoterförare som ska utbildas.
Lätt att runda
Svenska båtunionen, Svenska kryssarklubben och Svenska seglarförbundet är kritiska till förslaget och anser att det är lätt att runda. De pekar på att nästa år kanske det är andra vattenburna farkoster som människor blir upprörda över.
"Vårt förslag är enkelt, låt alla båtar och farkoster på sjön som kan köras över 35 knop omfattas av krav på förarbevis", skriver organisationerna i ett pressmeddelande.
Tomas Eneroth säger att han inte utesluter krav på förarbevis för fler farkoster i framtiden.
– Låt oss först gå vidare där vi ser de största olägenheterna och det gör vi när det gäller vattenskotrar.