Jack Eriksson, som går andra året på samhällsprogrammet på Värmdö gymnasium i Stockholm, tycker att det kan finnas en poäng med mobilförbud i klassrummen.
– Jag tror det skulle göra det lättare att koncentrera sig på lektionerna, men jag vet inte hur eleverna skulle se på det alls. Det är ju det svåra med det här, hur det skulle tas emot, säger han till TT.
– Men jag tycker vi är rätt bra i min klass, så jag tror att vi skulle kunna hantera det.
Även Livia Panico och Ida Seidlitz, båda 17 år och som går året under Jack Eriksson, tror att ett förbud skulle kunna få effekt.
– Jag som inte är så jättefokuserad när jag har min mobil kan absolut tycka att det låter rimligt. Men däremot vet jag att det för många kan vara en trygghet och underlätta att ha mobilen på lektionen, att man kan lyssna på musik och använda olika hjälpmedel och sådär. Så det kan vara både till nackdel och till fördel, säger Livia Panico.
Musik kan hjälpa
Regeringens förslag tillåter att mobilen får användas efter lärarens instruktion för att främja lärande, något Ida Seidlitz tror är viktigt.
– Jag tycker att mobilen kan vara väldigt hjälpsam ibland om det är studierelaterat, musik exempelvis kan vara väldigt avslappnande och få en att arbeta bättre.
Annelie Stupalo, programrektor på Värmdö gymnasium, ställer sig frågande till om ett regelrätt förbud verkligen behövs.
– Jag tycker inte att det behövs en lag för det, vi har redan möjlighet att styra över vad eleverna får ha för verktyg i klassrummet. Vi har också möjlighet att i form av ordningsregler tillsammans med eleverna stävja användandet av mobiltelefoner.
Sanktioner innebär extrajobb
TT: Men tror du att ett lagförslag ändå kan få effekt?
– Det kanske det kan. Men det är väl mer det att det är ett lagförslag och då ska det finnas någon typ av sanktioner. Då innebär det nya saker att jobba med i skolan, och det vet jag inte om vi vill ha.
Ett av syftena med förslaget är enligt regeringen och samarbetspartierna att genom ett förbud öka tryggheten i skolan – och att det skulle kunna få en sådan effekt anser även Annelie Stupalo.
– Det är bland annat därför vi inte vill ha mobiler i klassrummet, det ska inte kunna filmas eller spelas in, så det är givet.
I grundskolan är förslaget att rektorn ska få besluta att mobiler ska samlas in vid skoldagens början för att återlämnas först vid dagens slut.
"Mitt liv blir eländigt"
Calle Drugge, som är fritidsledare och elevcoach på den för Värmdö gymnasium närliggande grundskolan Årstaskolan, säger att de redan har förbud mot mobiltelefoner inne i klassrummet.
– Det är ju sagt så att telefonerna ska inte vara med inne på lektionen för där har de inget att göra. Det är en uppmärksamhetstjuv och en dålig kombination när man ska sitta i klassrummet och lära sig saker.
Förslaget att inte ens låta eleverna i grundskolan ha sina mobiltelefoner på rasterna tror han dock kan bli svårt att sälja in.
– Jag tycker det är ett intressant förslag, men jag tror de flesta elever skulle tycka att det är ganska ointressant. Då är det nog många ungdomar som skulle säga "jag dör, mitt liv blir eländigt", säger Calle Drugge.