Bedrägerierna går ut på att personer som uppger sig komma från SOS Alarm ringer upp privatpersoner och ber dem om olika former av ekonomiska uppgifter, säger Anders Fredriksson.
Ofta görs det under förespegling av någon form av försäljningssyfte.
– Det kan också vara att man säger att personen ska få pengar återbetalda eller så är det någon annan form av ekonomiskt ärende. Relaterat till det begär man exempelvis personens kontouppgifter eller att den ska logga in på sitt bank-id.
Lämna aldrig ut
Sådana uppgifter bör man dock aldrig lämna ut över telefon, och ber någon det kan man vara säker på att det inte är SOS Alarm som ringer.
– Vi vill uppmana allmänheten att vara uppmärksam på den här typen av samtal. Man ska veta att SOS Alarm aldrig ringer upp privatpersoner i försäljningssyfte, vi ber aldrig om några kontouppgifter eller liknande.
Bedrägerierna sker systematiskt och återkommande och är geografiskt spritt över hela Sverige, enligt Anders Fredriksson.
– Det är självklart svårt att se omfattningen av det här, men vi ser att det vi får kännedom om kan vara toppen av ett isberg, säger han.
TT: När fick ni kännedom om bedrägerierna?
– Vi kan säga så här: Det har förekommit en tid och vi ser att det ökar.
Bör polisanmälas
Han vill dock inte uppge hur många personer som har hört av sig om bedragarna till SOS Alarm.
– Vi rekommenderar dem som drabbats att polisanmäla och också, om man har möjlighet, att kontakta vår kundsupport så vi kan hantera det internt.
Ibland ringer faktiskt SOS Alarm upp privatpersoner, men då handlar det aldrig om ekonomiska frågor, understryker Anders Fredriksson.
– Då handlar det om fara för liv eller om någon har ett hjälpbehov, där det kan underlätta för oss med ett telefonsamtal.