Straffen måste skärpas för lastbilschaufförer som kör rattfulla, anser Oscar Lindvall, tillförordnad tullkrimchef vid Tullverket, skriver Sydsvenskan.
– Ingen kan skydda sig mot en rattfull lastbilschaufför, vi använder ju alla vägarna, säger han till tidningen.
Lindvall tycker att straffet för grovt rattfylleri, där straffet är uppemot två års fängelse och indraget körkort i två år, ska gälla alla lastbilschaufförer som kör rattfulla. Så som det ser ut i dag finns det många fall där chaufförerna bara kan dömas för rattfylla, alltså inte grov rattfylla. Då är straffet böter eller som mest sex månaders fängelse.
– Om det är ett grovt brott så blir personen frihetsberövad, och lastbilen står ju då stilla. Det blir mer kännbart. Att bli häktad i Sverige är kanske inte så muntert när man har ett jobb att sköta, säger Oscar Lindvall.
Totalt gör polisen runt 2 000 blåskontroller på lastbilschaufförer i veckan vid Öresundsbron, Knutpunkten och vid hamnar i Trelleborg och Ystad. Runt fem av förarna brukar då vara rattfulla.